Заняття з елементами тренінгу «Шляхи попередження та розв’язання конфліктів у школі»

Мета.        Формування конфліктної компетентності учасників, здатності до толерантної поведінки.

Завдання:

  • визначити поняття «конфлікт», «конфліктна ситуація»;
  • розвиток навичок довірливого спілкування учасників практикуму;
  • активізація творчого пошуку та досвіду учасників ;
  • на конкретних прикладах розглянути моделі поведінки особистості в конфліктних ситуаціях;
  • створення доброзичливої атмосфери в групі.

Обладнання. Ватман, маркери, медіа дошка, музичний супровід.

Хід заняття

І. 1. Вступ.

Дорогі колеги. Ми досить довго думали, яку ж тему обрати і прийшли  до висновку, що тема «Конфлікти та шляхи їх подолання» є найбільш болючою і актуальною у сучасній школі, адже не секрет, що досить часто зустрічаються непорозуміння між учнями, між вчителями та їх вихованцями.

Чому саме психологічний практикум , а не, скажімо, бесіда, тренінг. Виходячи з досвіду роботи, ми переконалися, що така форма роботи є дієвою і практичною, оскільки поєднує в собі і бесіду, і елементи тренінгу.

Нам би хотілося поділитися своїми напрацюваннями, як ми у своїх вихованців намагаємося змінити стереотип поведінки у конфліктній ситуації, прививаємо навички бачити і чути іншу людину, розуміти її почуття і інтереси.

Ми пропонуємо вам побути в ролі учнів і взяти участь у спілкуванні. Звичайно, ця робота розрахована хоча б хвилин на 40, а ми спробуємо вкластися в 30 хвилин.

  1. Знайомство. Вправа «Три слова про себе»

Всі учасники стають у коло. Необхідно взяти сусіда з права під руку і сказати три слова, що поєднує вас з людиною, яка стоїть поряд, і так далі, поки не утвориться ланцюжок.

ІІ. Основна частина

  1. Вправа «Асоціації»

Що таке конфлікт? Які асоціації у вас викликає це слово?

Кожен з учасників називає асоціації, які викликає слово «конфлікт». Ведучий записує всі названі асоціації на ватмані і зачитує.

Підведення підсумків. Презентація « конфлікт – це…»

Конфлікт (від латинського confliktus – боротися разом) – це суперечність, яка виникає між людьми у зв’язку з розв’язанням питань виробничого, громадського або осибистісного  характеру. Конфлікти виникають під час зіткнення поглядів, інтересів, прагнень різних осіб.

Гра «Ромашка»

Робота в групах

Учасники за кольором діляться на групи.

Завдання. Пропонуємо вибрати одну з пелюсток. На пелюстці ромашки описана ситуація з шкільного життя, вам необхідно знайти конструктивне рішення виходу з конфлікту, програти в ролях ситуацію.

Ситуація №1

Учитель математики проводила урок. У класі був гамір, діти голосно розмовляли між собою, найчастіше на очі потрапляв Ю. Петренко – лідер класу, здібний, самолюбивий, але не дуже старанний хлопчик. Учительці здалося, що він розмовляє більше, ніж інші…

Ситуація №2

Ваше черга прибирати клас. Ви цього дня з якихось причин не можете виконати цю роботу і попросили однокласника почергувати замість вас. Він пообіцяв, але нічого не зробив, мотивуючи тим, що не його черга і він пожартував.

Ваші пояснення класному керівникові і ваші дії щодо однокласника.

Ситуація №3

Група однокласників спілкується на перерві. Учень-старшокласник підходить до групи і висуває претензії до вашого однокласника, грубо ображаючи його словами ненормативної лексики…

Ситуація №4

Група однолітків збирається на дискотеку. Хтось запропонував випити спиртного і розслабитися. Для вас такий стиль поведінки не типовий.

Ситуація №5

Батьки просять вас виконати якесь невідкладне доручення.

Вам не хочеться і свою відмову ви пояснюєте тим, що готуєтесь до тематичної атестації. Згодом батьки дізнаються, що цю тему ви не здали.

Ситуація №6

Три дівчини гралися ляльками. До них підійшла Оленка і сказала: «Я теж хочу гратися з вами». Дівчатка припинили гру і стали радитися. Потім, перебиваючи одна одну, заговорили: «Ми не будемо з тобою гратися, ти завжди сваришся. Ти вважаєш, що тільки ти все знаєш і вмієш».

Оленка розсердилася і розкидала їхні іграшки. «Забирайся геть», – закричали дівчатка. Потім вони зібрали іграшки і пішли гратися в інше місце. Оленці зробилося прикро, і вона заплакала.

Гра «Айсберг»

Для гри необхідно 5 учасників, одному з учасників зав’язують  очі, він уявляє, що подорожує океаном, на його шляху безліч небезпек, в будь-який момент може з’явитись айсберг. Учасник повинен інтуїтивно відчути небезпеку і уникнути її. Решта 4 учасники – айсберги, які створюють шум, попереджаючи подорожнього про небезпеку.

Обговорення

  • Як подорожуючий почувався, коли відчував небезпеку?
  • Як ви почувалися в ролі айсбергів?

Підсумок

У житті на доводиться інтуїтивно відчувати ситуацію, проявляти гнучкість, терпіння, мудрість.

Притча про хлопчика з поганим характером

Жив собі хлопець із жахливим характером. Якось батько дав йому мішок із цвяхами і загадав їх забивати по одному в паркан щоразу, коли він втратить терпіння і посвариться з кимось. Першого дня юнак забив 37 цвяхів. З часом він навчився опановувати себе, і кількість забитих цвяхів щодня зменшувалася.  Хлопець зрозумів, що легше навчитися контролювати свої емоції, ніж забивати цвяхи. Нарешті настав час, коли не було забито жодного цвяха. Тоді  батько наказав синові повитягати з паркана по одному цвяху, тоді коли він жодного разу за день не втратить самоконтролю і ні з ким не посвариться. Минали дні, і згодом у паркані не залишилося жодного цвяха. Батько підвів сина до паркану і сказав: «Ти добре поводишся, синку, але подивись, скільки залишилося дірок».

Коли   ми з кимось сваримось і кажемо щось неприємне, залишаємо по собі рани, схожі на ці дірки. Слова здатні завдавати такого самого болю, як і фізична дія.

А й справді, кожен по-своєму сприймає конфлікт. Майже кожна конфліктна ситуація викликає лише негативні емоції, такі як: гнів, роздратування, незадоволення.

Тож ми вам бажаємо, аби у вашому житті було як найменше конфліктних ситуацій, але якщо раптом виникне  конфліктна ситуація, то нехай у пригоді вам стануть правила поводження у конфліктній ситуації.

Бажаємо вам позитивного ставлення до життя, терпіння,  мудрості.