Розбір сполучника як частини мови систематизація вивченого про сполучник

Мета. Систематизувати і поглибити знання учнів про сполучник як частину мови.

Удосконалити вміння учнів робити морфологічний розбір сполучника, розвивати логічне мислення, спостереження.

Виховувати любов до Батьківщини, до її славного минулого.

Тип уроку. Нестандартний. Подорож до козаків.

Обладнання. Комп’ютер, ілюстрації, алгоритм.

Хід уроку

Минули роки. Позаростали тернами биті козацькі шляхи, повиростали в покорі козацькі діти, не знаючи, яким то є полиновий присмак волі. Проте зрідка понад Дніпром бриніла пісня якогось дивовижного й невловимого птаха про славних лицарів – запорізьких козаків.

То ж ви, мабуть, здогадались сьогодні у нас незвичайний урок, урок-подорож у ті далекі і славні роки українського козацтва.

Але перш ніж вирушити у далеку, сповнену небезпек подорож, необхідно обрати капітана – сильного, розумного, спритного.

Мозковий штурм.

  • Яка частина мови називається сполучником?
  • Чим відрізняється сполучник від прийменника?
  • На які групи поділяються сполучники?
  • Назвіть групи підрядних сполучників.
  • Якими сполучники бувають за будовою?
  • Як відрізнити складні сполучники зате, проте, щоб, якби від однозвучних займенників те, що та прислівника як.

Ось ми і вибрали капітана, який поведе нас у цей похід.

Діти, а що ви знаєте про козацтво?

Заслухаємо повідомлення, які ви готували вдома.

Представник І групи

Українське козацтво належить до сивої давнини, а саме ХIV ст., коли більшість українських земель була опанована Польсько‑Литовською державою. Плодючі землі України приваблювали й інших заздрісних сусідів – молдавських та руських князів. Та найгіршим лихом для народу були навали татар.

Важко жилося українцям у цей час. Пани відбирали найкращі землі, пригноблювали селян, нав’язували свою релігію і культуру.

Представник ІІ групи

Нестерпний гніт змушував українців тікати з рідних місць на південь у вільні степи, які у народі називали Диким полем. Тут не було ані селищ, ані міст, ані якоїсь влади – лише безлюдний неозорий степ з буйними травами. Мандруючи по степах, самотня людина ризикувала загинути від голоду або стати жертвою хижаків. Так започаткувалося козацтво. Любов до волі, до справедливості, небажання підкоритися гнобителям підштовхнули козаків просуватися на південь, до дніпровських порогів.

Дорога далека і небезпечна. Тому давайте перевіримо чи всі готові до випробувань.

Тест (з використанням комп’ютера).

  1. Сполучник – це службова частина мови, яка служить для зв’язку однорідних членів речення та частин складного речення
Так Ні
  1. За будовою сполучники діляться на прості, складні й складені
Так Ні
  1. Для зв’язку однорідних членів речення використовуються сполучники підрядності
Так Ні

Отож, ви добре справились із своїм завданням, тому можемо всі вирушати у подорож. А щоб швидше дістатися до Запорозької Січі, ми сідаємо у човна, який козаки ласкаво називали чайкою.

Дніпро прокинувся разом із сонцем і заграв дрібними хвилями. Подихнув вітерець, понадимав на чайках вітрила і погнав уперед.

Але щодалі хвиля більшала. Шлях ставав небезпечним.

Перше випробування.

  1. Вибірковий диктант.

Виписати сполучники і визначити їх розряд за значенням.

Якщо хто не бачив Дніпровських порогів, якщо хто не намагався подолати їх хоч раз, то той ніколи не зможе уявити всієї грізності й всього жаху, а разом з тим всієї величності Дніпра. Кров крижаніє у жилах і уста змикаються, серце перестає битися. Вже здалеку можна впізнати наближення порогів по жахливому шуму, приголомшуючому шуму води. Вона, вливаючись поміж порогів, сильно піниться, високо здіймається та з силою намагається вирватися зі своїх тисків, за все хапається, ніби бажає зіжрати все своєю течією.

  1. Пошукова робота (з використанням комп’ютера).

Записати в 3 колонки сполучники: прості, складні, складені.

Щоб, і, через те що, проте, а, якби, але, тому що, коли, то, зате, як тільки, коли б, у зв’язку з тим що, неначе.

Молодці, ви добре справилися із завданням, тож можемо продовжити подорож.

Золоте сонце затопило рожевими кольорами білі хмари. І наша чайка весело попливла далі. Раптом, звідки не візьмись, козацький човен, з якого доносились пісні про Сагайдачного. Отаманський байдак ішов посередині, до нього, мов діти до мамки, горнулись інші чайки.

Та ось назустріч козакам виринають вітрила турецької галери.

Ми затаїли подих, чекаючи на розв’язку. Гнітючу тишу порушив голос капітана, він повідомив, що козакам потрібна допомога. Тож…

ІІ випробування.

  1. Пошукова робота (з використанням комп’ютера).

Розкрийте дужки. Поясніть правопис слів.

(Не) мов (би), а (би), що (б), (через) те (що), ні (би), дарма (що), за (те), (незважаючи) на те що, мов (би), як (би), про (те), тому (що), що (й), (у) зв’язку (з) (тим)що, (для) того (щоб), що (й).

  1. Творче конструювання.

Відновити прислів’я, дібравши їх продовження з другої колонки. Правильно розставити розділові знаки, підкреслити сполучники, визначити їх розряд сурядний чи підрядний.

Що буде, те й буде там і слава
Коли козак у полі то й козак розживеться
Де козак а козак панщини робити не буде
Як кущ розів’ється то він на волі
Береженого Бог береже коли козак молод
Що там холод А козака шабля стереже

 

Молодці, ви допомогли козакам перемогти запеклого ворога. Бачите, он кошовий подає знак, це вас запрошують на Січ.

Не довго довелось нам пливти, як перед нашими очима з’явилась Січ. Це була фортеця, оточена 10-13 метровим валом і ровом. Вал зміцнювався частоколом із баштами, де містилися бійниці. У середині фортеці був майдан із православною церквою. Навколо церкви стояли великі, довгі будинки – курені, де жили січовики, а також оселі старшини, канцелярія. Трохи далі – склади, арсенал, ремісничі майстерні, торгові лави.

Запорожці були надзвичайно гостинними, уважними, мудрими, спритними, винахідливими. Вони не тільки були хоробрими, відважними та вірними друзями, але були справжніми господарями. Козаки уміли жартувати, співати і танцювати. Тому як приходив хтось у Січ, то запорожці випробовували міру його кмітливості.

ІІІ випробування.

  1. Пошукова робота.

Прочитайте, випишіть з тексту 2-3 сполучники, зробіть морфологічний розбір сполучників, користуючись алгоритмом морфологічного розбору сполучника.

У відкритому степу знаходився козацький сторожовий пост. Як тільки тут помічали хмару степової куряви, яку піднімали коні нападників, козаки подавали сигнал наступному сторожовому посту.  Вони запалювали смоляні бочки на вежі. І так по ланцюгу вістка докочувалась до Запорозької Січі, звідки назустріч ворогу наступало військо.

Та ось одного разу охорона вступила у нерівний бій з татарами, оскільки довго козакам не вдавалося запалити вогнище. Оборонці на чолі з Савою героїчно билися з ворогом доти, поки не побачили вогнище, яке запалив сусідній пост. Захисники рідної землі загинули, виконавши свій обов’язок перед батьківщиною.

  1. Творча майстерня.

Напишіть твір-мініатюру «Чим сподобались вам козаки?», використовуючи сполучники. Складіть кілька речень про Запорозьку Січ та життя козаків.

Молодці, діти, ви успішно пройшли через усі випробування. Ми прощаємось із гостинними козаками, повертаємось додому. Діти, погляньте, що то за козак мчить до нас із пакетом у руці. Що це?! Та це ж  лист нам від козаків, ось що вони пишуть:

«Дорогі діти, вам сподобалась ця подорож? Я і всі мої козаки дякуємо вам за вашу старанність, наполегливість, відважність. Учіться добре, ніколи не стомлюйтесь робити добро. Будьте справжніми патріотами».

Кошовий отаман

Козаки прощаються з вами і просять виконати домашнє завдання.

Домашнє завдання.

стор. 250, впр. 485