Відмінювання іменників III відміни

Мета. Ознайомити учнів з особливостями відмінювання іменників ІІІ відміни; формувати вміння відмінювати ці іменники, виділяти відмінкові закінчення; відпрацювати орфограму «Подовження приголосного в О. в.»; вчити школярів  доречно вживати іменники у власному висловлюванні.

Розвивати пізнавальну діяльність, логічне мислення, зв’язне мовлення; вдосконалювати навички роботи з текстом.

На основі використаного дидактичного матеріалу виховувати любов і шанобливе ставлення до матері.

Тип уроку. Урок засвоєння нових знань.

                                                                                      Немає таких вершин на світі,

                                                                                   які б стояли вище матерів.

 

ХІД УРОКУ

І. ОРГМОМЕНТ

ІІ. АКТИВІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

(Компетентність саморозвитку і самоосвіти)

Робота з текстом

Уважно прослухати текст, з’ясувати до якого стилю мовлення належить. Визначте тему.

Світ без матері – світ без радості

Споконвіку в Україні, як найвищу святість, люблять і шанують матір. Мати – хранителька домашнього вогнища. Її поважають за мудрість, шанують за відданість. Ніжності матері немає меж. Своєю щирістю й любов’ю мати облагороджує світ. Тінню вкривається обличчя матері, коли в дітей виникають проблеми. Гордістю світяться її очі, коли сини й доньки виростають гідними людьми. Тож вклонися доземно своїй матері. Дорожи матір’ю завжди. Вона довіку буде твоєю міццю й опорою.

Випишіть іменники ІІІ відміни.

(Комунікативна компетентність)

Доведіть, що виписані іменники належать до ІІІ відміни (метод «ПРЕС»).

ІІІ. Повідомлення   теми та мети уроку

ІV. Вивчення нового матеріалу

  1. Робота біля дошки

Провідміняйте іменники за відмінками: мати, ніжність, любов, ніч

Зробіть висновки, які закінчення мають іменники ІІІ відміни в орудному відмінку.

  1. Робота з підручником

Опрацюйте теоретичний матеріал підручника на ст. 106

Виконайте вправу 267

  1. Фізкультхвилинка

Поетична пауза.

Хто тебе так щиро любить,

І вбирає, і голубить,

І кладе у постіль спати?

Мати!

Хто стеріг тебе від злого,

Відмовляв собі усього,

Щоб тобі віддати?

Мати!

Хто тебе узяв за руку

І до школи на науку

Вів, щоб розуму навчати?

Мати!

  1. Індивідуальна робота. Метод «Асоціативний кущ»

Пригадай собі голос матері,

Якщо хочеш почути совість.

Пригадай собі очі матері,

Якщо хочеш пізнати любов.

Пригадай собі серце матері,

Якщо хочеш зберегти щастя.

Не забувай ніколи матері.

Якщо не хочеш її сліз.

Утворіть асоціативний кущ іменників третьої відміни для визначення рис характеру, притаманних кожній матусі.

(Охайність, міць, ніжність, упевненість, святість, свіжість, відданість, щирість, вірність, мудрість, радість, шляхетність, чуйність, щедрість, любов).

  1. Творчо-конструктивне завдання

Любити й шанувати матерів нас учать прислів’я й приказки. Прочитайте подані речення, замість крапок поставивши слово мати в потрібному відмінку.

На світі знайдеш усе, крім рідної … . (Р.)

Хто  …  має, той горя не знає. (З.)

До чужих людей іди по розум, а до …  – по серце. (Р.)

Догоджай своїй … , як роса траві. (Д.)

Молитва … із морського дна порятує. (Р.)

Зробіть синтаксичний розбір останнього речення

(Компетентність продуктивної творчої діяльності)

Творча робота

Напишіть твір-мініатюру, використовуючи іменники ІІІ відміни

«Моя матуся»

VІ. ПІДСУМОК УРОКУ

Рефлексія

Продовжіть фразу «Я навчився…»

«Я зрозумів…»

«Я дізнався…»

«Я переконався…»

 

VІІІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Ст..106, вправа 268.

Дидактичні матеріали

Світ без матері – світ без радості

Споконвіку в Україні, як найвищу святість, люблять і шанують матір. Мати – хранителька домашнього вогнища. Її поважають за мудрість, шанують за відданість. Ніжності матері немає меж. Своєю щирістю й любов’ю мати облагороджує світ. Тінню вкривається обличчя матері, коли в дітей виникають проблеми. Гордістю світяться її очі, коли сини й доньки виростають гідними людьми. Тож вклонися доземно своїй матері. Дорожи матір’ю завжди. Вона довіку буде твоєю міццю й опорою.


Картка

На світі знайдеш усе, крім рідної … . (Р.)

Хто  …  має, той горя не знає. (З.)

До чужих людей іди по розум, а до …  – по серце. (Р.)

Догоджай своїй … , як роса траві. (Д.)

Молитва … із морського дна порятує. (Р.)