Відмінювання іменників ІV відміни

Мета: поглибити знання учнів про іменник як частину мови, ознайомити шестикласників з особливостями відмінювання іменників  ІV відміни; розвивати пізнавальну  діяльність учнів, їхнє логічне і критичне мислення, творчі вміння й навички; виховувати любов до всього живого, відповідальність за братів наших менших.

Тип уроку: урок формування практичних умінь і навичок

    Епіграф:

Ми відповідальні за тих, кого приручили.

Антуан де Сент – Екзюпері

Хід уроку

І. Організація класу

ІІ. Актуалізація опорних знань, умінь та навичок

Лінгвістична гра

Визначте, чи правильні  формулювання. Якщо «Так», плескайте в долоні, якщо «Ні», то не плескайте.

  1. Іменником називається частина мови, яка має значення предметності, вираженої в категоріях роду, числа, відмінка. (Так)
  2. Іменники бувають власні й загальні. (Так)
  3. До власних іменників належать тільки імена та прізвища людей. (Ні)
  4. Збірні іменники означають сукупність однорідних предметів кількісно означене і неподільне ціле.(Так)
  5. Іменники мають категорію істот і категорію неживих предметів. (Так)
  6. Іменники мають дві категорії роду. (Ні)
  7. В українській мові є 6 відмінків. (Ні)
  8. Іменники поділяються на три відміни.(Ні)
  9. Більшість іменників мають форму однини і множини.(Так)
  10. Іменники в реченні виконують  функцію тільки підмета або додатка. (Ні)

Вибірковий диктант

Випишіть іменники ІІІ відміни в стовпчик. Поставте ці  іменники в орудному відмінку.

МОВА КВІТІВ

Що каже свіжих квітів жмутик?

Про що їх мова не проста?

Верба – одвертість, айстра – смуток,

лілея біла – чистота.

Конвалія – любов таємна,

мак – юний цвіт, що не згаса.

Лавр – завжди успіх, слава певна,

а мальва – холодність, краса.

Дзвіночок польовий – то вдячність,

троянда – то любов свята.

Ми любим квіти дарувати,

й коли настане слушний час –

все те, що хочемо сказати,

букетик висловив за нас.

ІІІ. Оголошення теми й мети уроку

ІV. Вивчення нового матеріалу

Мікрофон

  • Які іменники належать до ІV відміни?
  • Наведіть приклади. Гра «Не розірви ланцюжок»

Робота з підручником

–   Опрацюйте самостійно таблицю «Відмінювання іменників ІV відміни» на сторінці 107 і розкажіть, які особливості відмінювання іменників ІV відміни ви помітили.

–   Які суфікси з’являються  у них при відмінюванні?

–   Зверніть увагу! Іменник із суфіксом -ен- в родовому та орудному відмінках  однини та  іменники – назви тварин у знахідному відмінку множини мають паралельні форми.

Наприклад, Н.в. – того ім’я (імені), доглядали курчата (курчат).

Робота біля дошки

Провідміняйте іменники

Курча, ягня

Вправа 272

VІ. Закріплення вивченого матеріалу

Робота з текстом

–   Прослухайте поезію О Ярового. Яка тема й головна думка вірша?

Під веселим небом золотого дня

Доганя метелика раде хлопченя…

І накрив долоньками двоє криленят:

«Похвалюсь метеликом я поміж хлоп’ят!

Ой, такий гарнюсінький, ой, такий чудний!»

І подав метелик голосочок свій:

«Добрий мій кумеднику, дороге хлоп’я!

Ходиш ти травичкою, і літаю я…

Я не можу, любий, жить без висоти…»

Посміхнувся хлопчик і сказав: «Лети!»

–   Про що розповідається у вірші?

–   Чи правильно зробив хлопчик, відпустивши метелика?

–   А як би ви вчинили, будучи на його місці?

Робота біля дошки

Запишіть речення. Підкресліть головні та другорядні члени речення. Знайдіть  іменник  ІV відміни та зробіть морфологічний розбір.

Похвалюсь метеликом я поміж хлоп’ят.

(Хлоп’ят – іменник, хто?, п.ф. – хлоп’я, істота, заг. назва, с. р., множина, ІV відміна, Р.в., обставина.)

Пояснювальний диктант

Літом ластівка літає, ластів’ят малих навчає. Ті серйозні оченята круглі, ніби в мишеняти. Море ласкавим цуценям лащиться до рук й облизує їх язиком хвиль. Ще перший промінь сонця у гаю не розбудив сонливого білчати.

Творча робота

Скласти твір «Мої домашні улюбленці», використовуючи іменники ІV відміни

VІІ. Підбиття підсумків уроку

  1. «Мікрофон»

–   Що нового дізнались на уроці?

–   Що вам сподобалося, запам’яталося?

  1. Рефлексія

–   Як ви оцінюєте свою роботу на уроці?

–   Проведіть самоаналіз (назвіть труднощі та успіхи, з якими ви зустрілись сьогодні на уроці).

VІ. Домашнє завдання

Ст. 107-108, вправа 271