Дієслово. Не з дієсловами. Правопис шся, -ться у кінці дієслів

Мета: повторити найважливіші відомості про дієслово як частину мови, зокрема про основні граматичні особливості дієслів і їх правопис; формувати загальнопізнавальні вміння знаходити й розрізняти дієслова в текстах, визначати їх морфологічні ознаки; розвивати творчі вміння використання дієслів у власних висловлюваннях; за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу виховувати повагу до народної пісні.

ХІД УРОКУ

I. Організаційний момент

II. Актуалізація опорних знань учнів

Словниковий диктант

Місто Канів, Леся Українка, вірш «Любіть Україну», річка Дніпро, вулиця І. Франка, журнал Пізнайко», озеро Байкал, кіт Мурко, казка «Фарбований лис»

  1. Бесіда
  • Яка частина мови називається дієсловом?
  • Як визначити дієвідміну дієслова?
  • Коли ми пишемо літеру е, а коли и у закінченнях дієслів?
  1. Робота в парах

Картка

Матимеш, плетеш, мислиш, кажеш, пишеш, читаємо, несеш, говориш, переходиш, мрієш, бачиш, любиш, хвалиш, женеш

ІІІ. Оголошення теми і мети уроку

ІV. Вивчення нового матеріалу

Діти, прослухайте казку і скажіть, як пишеться не з дієсловами

Сила кохання

У гордовиту частку Не закохався благородний лицар на ім’я Дієслово. Невеселим було це кохання. Він казав: «Кохаю», а вона «НЕ кохаю», він шепотів: «Вірю», а вона — «НЕ вірю». Частка Не ніколи не підходила до Дієслова близько та завжди писалася від нього окремо. Однак лицар поводився настільки чемно та красиво, що частка не витримала та якось сказала: «Я буду твоєю нареченою, якщо ти доведеш, що жити без мене не зможеш». Зітхнув лицар, сумно подивився на свою кохану та вирушив у нелегку подорож до країни Словників. Коли ж він повернувся до неї, вона роздратовано закричала: «Ненавиджу!»

І раптом завмерла — цього разу Дієслово залишилося поряд, і примхлива частка  не в силі була його відпустити. Так він і довів,що іноді їм,справді, один без одного не жити.

Гра « Ланцюжок»

Наведіть приклад дієслова з не, поясніть його написання

Пригадайте правопис дієслів на –шся, -ться (У дієсловах на –ть, -ться пишемо м’який знак. Не пишемо м’який знак у дієсловах на –ш, -шся. При написанні таких слів нам необхідно поставити до них запитання: що робить? що робиш? Якщо у запитанні є м’який знак, то його ми пишемо й у слові, якщо ж немає, то, відповідно, не пишемо його й у слові).

V. Вправи на закріплення

Пояснювальний диктант

Запишіть прислів’я, поясніть вимову та написання  дієслів

  1. Добре далеко розходиться, а лихе ще й далі.
  2. З добрим поживеш – добре й переймеш, з лихим зійдешся – й свого позбудешся.
  3. Не все одразу дається, а потроху та помалу, то зробиш користі чимало.
  4. Не доженеш і конем, що запіниш одним днем.
  5. Не шукай правди в інших, коли в тебе її нема.
  6. Правда і в морі не втоне.

У останньому реченні підкресліть головні члени.

VI. Систематизація й узагальнення вивченого

Дати відповіді на запитання:

  1. Що таке дієслово?
  2. На які питання відповідає ця частина мови?
  3. Яка форма дієслова називається неозначеною?
  4. Як пишеться не з дієсловами? Навести приклади.
  5. Що ви знаєте про часи дієслів?
  6. Як утворюються дієслова?
  7. Яку синтаксичну роль виконує дієслово?
  8. Підсумок уроку

VII.   Домашнє завдання  Ст. 21, вправа 41