Складні речення зі сполучниковим та безсполучниковим зв’язком. Кома в складному реченні

Мета: навчальна-поглибити знання про складне речення, формувати вміння визначати зв’язки між частинами складного  речення, граматичні основи в ньому, навчитися правильно інтонувати речення,уживати розділові знаки; розвивальна-розвивати пізнавальну активність, пам’ять, увагу, мислення, уміння аналізувати сприйнятий матеріал; виховна-виховувати любов до рідної мови

Тип уроку: урок засвоєння нового матеріалу

І. Організаційний момент

 ІІ. Актуалізація і корекція опорних знань, умінь і навичок учнів

Цифровий диктант

  1. Мово рідна!
  2. Ти, як море, безконечна, могутня, глибинна.
  3. Котиш ти хвилі своїх лексиконів, а їм немає кінця-краю.
  4. Красо моя!
  5. Скарбе мій єдиний, з тобою я найбагатший і найдужчий у світі, а без тебе — перекотиполе, що його вітер несе у сіру безвість, у млу небуття.
  6. Світлоносна!
  7. Ти є Правда, Добро і Краса народу нашого.
  8. Тож такою і будь вічно, мово рідна!
  9. Я дуже люблю народну українську мову, звучну, барвисту й таку м’яку.

Ключ: 2, 5, 7, 9.

Інтерактивна вправа «Мікрофон»

Які речення називаються складними?

  • Скільки граматичних основ, тобто скільки простих речень може бути у складному реченні?
  • Як пов’язані між собою прості речення у складному?
  • Як інтонуються складні речення?
  • Якими сполучниками можуть з’єднуватися прості речення у складному?

Вибіркова вправа

Завдання: виразно прочитати текст, визначити тему і стиль, виписати складне речення, підкреслити граматичну основу, довести, що це складне речення.

Козаки – це вільні люди. Вони об’єднувалися в курені, і кожен курінь обирав собі отамана. Захисники суворо дотримувались дисципліни, розвивали військову вправність, створювали флот, ходили в походи. Козаки  огороджували свої табори січеними колодами, які захищали їх від ворогів. Розташовувалися ці поселення за Дніпровськими порогами. Так і виникла назва „Запорізька Січ”.

ІІІ. Вивчення нового матеріалу

Робота з підручником. Опрацювання теоретичного матеріалу (с. 72-73).

ІV. Виконання вправ на закріплення

Робота біля дошки. Записати речення. Визначити та підкреслити в кожному граматичні основи, пояснити, як пов’язані прості речення у складне: без сполучників чи за допомогою сполучників (сполучних слів)?

Вправа 153

Завершити складні речення і записати їх, ставлячи, де потрібно, коми. Прочитати утворені речення, правильно їх інтонуючи. Накреслити схему кожного речення.

Сонце вже зійшло, але…

Золоті промені сонця торкнулися дерев, а …

Осінь урочисто прощалася із землею, і …

Навчальний диктант. У кожному з речень підкреслити граматичну основу. Вказати складні речення.

Ми йдемо через сінокіс, і темніє над нами небо. Дзвенить земля, а я слухаю. Слухаю небо, слухаю землю і слухаю дідову мову. І в серце моє вливається якась незрима сила, що на віки вічні прив’яже вона мене до цієї землі, до співучої тихої мови.

Чим густіша паморозь падала на дідову голову, тим більше він любив мене і щедріше розкривав свою душевну скарбницю. (За В.Симоненком; 63 сл.)

V. Домашнє завдання. § 12, вправа 228 або творча робота: скласти текст (обсяг — 6-8 речень) на тему “Прощання з осінню”, використавши в ньому 3-5 складних речень. Роботу записати, у кожному з речень підкреслити граматичну основу.


Цифровий диктант

  1. Мово рідна!
  2.  Ти, як море, безконечна, могутня, глибинна.
  3.  Котиш ти хвилі своїх лексиконів, а їм немає кінця-краю.
  4. Красо моя!
  5. Скарбе мій єдиний, з тобою я найбагатший і найдужчий у світі, а без тебе — перекотиполе, що його вітер несе у сіру безвість, у млу небуття.
  6. Світлоносна!
  7. Ти є Правда, Добро і Краса народу нашого.
  8. Тож такою і будь вічно, мово рідна!
  9. Я дуже люблю народну українську мову, звучну, барвисту й таку м’яку.

Вибіркова вправа

Завдання: виразно прочитати текст, визначити тему і стиль, виписати складне речення, підкреслити граматичну основу, довести, що це складне речення.

Козаки – це вільні люди. Вони об’єднувалися в курені, і кожен курінь обирав собі отамана. Захисники суворо дотримувались дисципліни, розвивали військову вправність, створювали флот, ходили в походи. Козаки  огороджували свої табори січеними колодами, які захищали їх від ворогів. Розташовувалися ці поселення за Дніпровськими порогами. Так і виникла назва „Запорізька Січ”.