Безособові речення

Мета: поглибити знання учнів про односкладні дієслівні речення; сформувати поняття про безособове речення, способи вираження в ньому головного члена; розвивати творчі вміння аналізувати, трансформувати й конструювати безособові речення, у яких головний член має різні способи морфологічного вираження; формувати вміння визначати стилістичну функцію цих синтаксичних конструкцій у текстах різних стилів мовлення; за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу виховувати вміння бачити прекрасне в природі й житті людей.

Обладнання: підручник, таблиця, дидактичний матеріал.

Тип уроку: урок формування практичних умінь і навичок.

Хід уроку

І. Організаційний момент

ІІ. Актуалізація опорних знань

Орфографічна хвилинка

Здоров’я, люб’язність, жираф’ячий, в’ється, солов’ї, дев’ятсот, подвір’я, міжгір’я, пір’їна, матір’ю; під’їзд, без’ядерний, від’їжджати, перед’ ювілейний, об’єднання, возз’єднання, роз’яснити; трьох’ярусний, дит’ясла, пан’європейський, Мін’юст; пів’яблука, пів’юрти, пів’ємкості, пів’їдальні; Лук’ян, комп’ютер, прем’єр, п’єдестал, інтерв’ю, Руж’є, Х’юстон, Монтеск’є; інтер’єр, бар’єр, кар’єра, Фур’є; ад’ютант, ін’єкція, арф’яр, черв’як, верб’я, верф’ю, зв’язок, розм’якнути.

Вправа «Незакінчені речення»

  1. Речення , граматична основа якого складається з одного головного члена речення, називається…. Односкладним.
  2. Односкладні речення, головний член яких означає дію, яку виконує конкретна особа, називається…означено- особовими
  3. Односкладні речення, головний член яких означає дію, виконувану невизначеною особою, називається…неозначено- особовими.
  4. Односкладні речення, головний член яких означає дію,що може стосуватися будь – якої особи в будь – який момент часу, називається… узагальнено- особовими.

Пояснювальний диктант

Запишіть речення, визначте граматичну основу, вид речення

  • Та не для себе, а в собі будуйте Україну! (Д. Павличко.)
  • Про любов до батьків не питають. (Т. Шелега.)
  • За правду й за народ ставай життям. (Д. Павличко.
  • Почувши волі віщий дзвін, допоможімо Україні піднятись, встати із колін.

III. Підготовка до сприйняття нового матеріалу

Проблемна ситуація. Прочитайте речення. Знайдіть у них присудки. З’ясуйте, чим виражений у кожному з них головний член.

  1. Тієї ж миті потемніло в очах.
  2. Пахло в повітрі торішнім листом і терпкими бруньками.
  3. Нема на світі України, немає другого Дніпра.
  4. Не можна затуляти сучасним життям життя тисячоліть.
  5. Опівдні стало тепло.
  6. А слова дружнього за гроші не купити.

Чи мається на увазі в них дійова особа?

IV. Оголошення теми й мети уроку

V. Вивчення й усвідомлення нового матеріалу

Робота з підручником ст.. 82.

Що ж називається безособовим реченням?

Завдання-дослідження.

Робота з таблицею  підручника «Способи вираження головного члена в безособових реченнях»  ст. 82

Вибіркове письмо вправа 180

Творча вправа «Майстри слова»

З поданими словами скласти односкладні безособові речення

Стемніє, пахло, віє, бажати, віриться, думати.

VI. Підбиття підсумків уроку

Tести

  1. Укажіть односкладне речення.

А   На полі одразу зчинився галас. (М. Стельмах)

Б   Я йшов все далі й далі в глибину лісів. (М. Грушевський)

В   У тихій радості — журбі вклонявся вечір дневі. (М. Рильський)

Г   Не люблю осінньої ночі. (Б. Лепкий)

  1. Односкладне речення з головним членом — підметом — це:

А   безособове речення;

Б   називне речення;

В   узагальнено-особове;

Г   означено-особове.

  1. Укажіть означено-особове речення.

А   А моє Полісся не любить не можна. (М. Сингаївський)

Б   Вже не журно мені. (В. Сосюра)

В   Вклоняюсь кожному ліску з любов’ю й відданістю сина. (Д. Луценко)

Г   Над обрієм сонце звелося. (М. Бажан).

  1. Визначте тип односкладного речення.

Пахло прив’ялим полином. (Л. Первомайський)

А   Неозначено-особове;

Б   означено-особове;

В   узагальнено-особове;

Г   безособове.

  1. Укажіть рядок, який містить неозначено-особове речення.

А   Cлався, наша Україно. (І. Вирган)

Б   Дерев’яну підлогу тут, видно, часто поливали холодною водою. (О. Гончар)

В   Вітер. Осінь глибока. (О. Довженко)

Г   Не вчи орла літати. (Нар. творч.)

  1. Установіть відповідність між односкладним простим реченням і його видом.
1    означено-особове

2    неозначено-особове

3    узагальнено-особове

4    безособове

А   Стану в житті малою хвилиною, чорною гілкою на тополі.

Б   В зів’ялих листочках хто може вгадати красу всю зеленого чаю?

В   За добро добром платять.

Г   Взимку та повесні курінь відчинено з ранку до вечора і цілу ніч.

Д   Кричали до Бога, до чорта, до людей.

Оцінювання

VIІ. Домашнє завдання

  1. Вивчити матеріал підручника. Ст. 82

На вибір:

  1. Виконати вправу 183
  2. Виконати вправу 186