Морфологічний розбір іменника. Тренувальні вправи

Мета:

– узагальнити й систематизувати знання учнів за даною темою,

– удосконалювати й корегувати уміння розпізнавати іменники у реченнях, визначати їх морфологічні ознаки, синтаксичну роль, правильно писати слова за вивченими орфограмами,

– розвивати логічне мислення, мовлення, творчість,

– формувати комунікативну компетентність, прищеплювати любов до рідного слова

Тип уроку: узагальнення матеріалу

Хід уроку

І. Організаційний момент

II. Повідомлення теми, мети, завдань уроку

III Повторення та закріплення вивченого

Орфографічна розминка «Упізнай орфограму»

–    Під час написання словникового диктанту з’ясуйте, на яку орфограму записано слова:

Тарас Шевченко, Верховна Рада України, Президент України, Державний Гімн України, Галичина, товариство «Просвіта», Києво-Печерська лавра, Конституція України, Хмельниччина, Різдво, орден Ярослава Мудрого, газета «Голос України», Шевченківська премія, Миколаївщина.

– Отже, на яку орфограму записано слова?

  1. Гра «Упізнай мене»

Почувши іменники, які є назвами  істот, плещіть у долоні.

Узлісся, місяць, мудрість, клімат, зав’язь, компас, дівчина, лікар,

моряк, чистота, глибина, тюлень, турист, студент, параграф,

комар, дятел, сад, теля, військо, натовп, пожежник, ставлення,

суспільство, футболіст, звіробій, трава, відпочивальник.

  1. Розподільний диктант

дітвора, молодь, волосся, листя

скло, вода, мідь, радість, гордість,

дружба, Меркурій, Чернігів, Харків.

солодощі, дріжджі, меблі

лінощі, веселощі, пахощі,

Суми, Карпати

  1. Відредагуйте речення, звертаючи увагу на рід іменників та форми слів, поєднаних з ними. Запишіть відредаговані речення.

З високої насипі було дуже добре видно місто. Запис у щоденнику була зроблена абияк. Мій батько народився в далекій Сибірі. Дівчина відчувала страшну біль. Біля двору нас зустрічала собака.

  1. Словниковий диктант(повторення раніше вивчених орфограм: правила вживання апострофа)

Сім’я, немовля, ім’я, м’ята, реп’ях, повір’я, радість, буряк, п’явка, черв’як, п’ятниця, в’юн, комп’ютер,свято, цвях, теля.

  1. Морфологічний розбір іменника

Ст. 96, вправа 241

ІV.Підсумок уроку

V. Домашнє завдання


Бліц-контрольна

Варіант

У якому рядку всі подані слова — іменники?

а) Залізо, віск, проміння, променіти, восковий;

б) рух, бігати, читати, завдання, радість;

в) звертання, синява, сміливість, радість, читання.

У якому рядку всі іменники належать до назв неістот?

а) Птах, листя, дерева, вітер, товариш;

б) книга, хата, ніж, одяг, осінь;

в) дощ, небо, ягоди, батько, мати.

У якому рядку всі іменники чоловічого роду?

а) Суддя, надія, земля, Ілля, гілля;

б) лоша, теля, зілля, дівча, круча;

в) дріб, край, кінь, біль, Сибір.

Знайдіть іменник, який вживається тільки в множині:

а) зустрічі

б) сумки

в) меблі

г) зошити.

У якому рядку при написанні власних назв допущено помилку?

а) Карпати, родина Коцюбинських, Марко Вовчок,  ріка Південний        Буг;

б) Азовське Море, Тарас Шевченко, Київ, Ярослав Мудрий, журнал Барвінок;

в) Кирило Кожум’яка, День Незалежності України, Петро Сагайдачний, сузір’я Скорпіона.

Знайти рядок з іменниками спільного роду.

а) Українка, волошка, черепаха, вежа, малина;

б) базіка, нероба, каліка, гультіпака, добряга;

в) селянка, вила, горобина, жнива, окуляри.