Написання не з прикметниками

Мета: вчити учнів  правопису не з прикметниками, формувати вміння знаходити в словах орфограму «не з прикметником» і пояснювати її, удосконалювати орфографічні навички учнів, збагачувати словниковий запас, розвивати усну та письмову мову, виховувати любов до природи.

Тип уроку: комбінований.

Хід уроку

I. Організація класу

Орфографічна хвилинка

Святослав, духмяний, з’їхати, двох’ярусний, черв’як, півогірка, пів-Європи, тьмяний, інтернет-магазин, овочесховище, міні-диктант, сон-трава, відеофільм, велоспорт, диван-ліжко.

II. Актуалізація опорних знань.

Поетична хвилинка

Прослухайте та випишіть з поезії прикметники. З’ясуйте, яку роль виконують прикметники у тексті.

 Красуня-зима

Зима красуня, біла чарівниця.

В ній стільки дива дивного, краси

І снігу білого нанесено по вінця,

І віхол та хурделиць голоси.

Поглянь, які ялиночки красиві!

Зелене гілля в білому сніжку.

А часом, враз прийдуть тумани сиві

Як не любити казочку таку!

Летять сніжинки, наче біле диво,

Мете пороша, бо її пора.

А в лісі, в полі стало так красиво,

Поглянь, лиш, як змінилася гора!

А сонце блисне — зразу заіскриться,

Сніжок заграє барвами всіма.

Така чарівність навіть не присниться,

Бо це чаклунка, чарівна зима!

 Бесіда за питаннями

  • Що таке прикметник?
  • На які питання відповідає прикметник?
  • Яким членом речення буває найчастіше прикметник?

ІІI. Оголошення теми і мети уроку

ІV. Вивчення нового матеріалу

Це неглибоке озеро утворилося кілька десятиліть тому.

Як ви думаєте, чому слово неглибоке  написано разом? (Можна замінити синонімом).

Виконайте морфемний аналіз слова (на дошці).

Це озеро не глибоке.

Яким членом речення виступає в даному уривку прикметник із часткою не? (Присудок).

Це озеро не глибоке, а мілке.

Зробіть висновки про написання не з прикметниками.

Робота з теоретичним матеріалом.

– Що нового ви дізналися?

Вибірково-розподільний диктант

Розподілити прикметники за колонками таблиці відповідно до правил правопису.

Без не не вживається

Можна дібрати синонім

Є протиставлення

Не/безпечний(шкідливий); не/бідний(багатий); не/вдалий(безуспішний, поганий); не/великий, а малий;      не/веселий, а сумний; не/гайний; не/гарячий, а холодний; не/дбалий.

Записати речення, пояснити пунктограми і орфограми, прокоментувати

слова з виучуваною орфограмою, зробити частковий синтаксичний розбір.

Диктант-взаємоперевірка

Люди колись не могли порозумітися з природою: то дощ невеселий іде, коли не просять. То холод наступає, коли жнива. А то й влітку кожуха треба одягати, бо холодно.

Аби вберегти себе від несподіваної напасті люди почали спостерігати за природою. Неквапно, природа показувала людям свій характер. Народні прикмети підказували, якою буде та чи інша пора року. Не холодна, а тепла зима. Не дощове, а спекотне літо…

(З календаря)

V. Підсумок уроку     

VI. Домашнє завдання


Тест

1. Прикметник – це частина мови, яка:

а) вказує на предмет, ознаку, кількість, але не називає їх;

б) означає назву ознаки предмета або його приналежність;

в) означає назви предметів;

г) означає кількість предметів, а також порядок предметів при лічбі.

2. Знайдіть прикметник, який утворений суфіксальним способом:

а) книжний;

б) кисло-солодкий;

в) безталанний;

г) безмежний.

3. Знайдіть прикметник, який належить до м’якої групи:

а) дідів;

б) братній;

в) білолиций;

г) ясен.

4. Знайдіть прикметник простої форми найвищого ступеня:

а) найбільш зручний;

б) найвродливіший;

в) кращий;

г) менш вередливий.

5. Знайдіть якісний прикметник:

а) металевий;

б) батьків;

в) чорний;

г) міський.

6. Знайдіть помилку у написанні прикметників:

а) не сильний вітер;

б) невгамовний;

в) не високий, а низький ;

г) непростий вибір.

7. Знайдіть прикметник, який є синонімом фразеологізму небагатий на розум:

а) нетямущий;

б) розумний;

в) наврочити;

г) нещастя.

8. Знайдіть прикметник, який має суфікс -ов-:

а) дощ..ий;

б) житт..ий;

в) груш..ий;

г) овоч..ий.

9. Короткі форми прикметників – це

а) золотая, широкеє, відважнії;

б) юний, мужній, блакитний;

в) повен, рад, золот, зелен.

10. На запитання чий? чия? чиє? відповідають:

а) якісні прикметники;

б) відносні прикметники;

в) присвійні прикметники.

11. У формі найвищого ступеня порівняння стоять прикметники:

а)  гарніший, біліший, гіркіший;

б) більш легкий, менш вдалий, більш творчий;

в) найкращий, найбільш міцний