Незмінювані іменники. Рід незмінюваних іменників

Мета: дати уявлення про незмінювані іменники, їх відмінність з іменниками, що змінюються; навчити розпізнавати їх у тексті, удосконалювати навичку визначати рід та відмінок незмінюваних іменників; вчити правильно використовувати незмінювані іменники у власному мовленні; розвивати усне та писемне мовлення, навички граматичного аналізу; удосконалювати вміння співвідносити слово та його лексичне значення; збільшувати лексичний запас учнів; виховувати індивідуальні моральні якості (цілеспрямованість, прагнення підвищувати свій рівень)

Тип уроку: урок засвоєння нового матеріалу

Хід уроку

І. Актуалізація опорних знань учнів

Орфографічна хвилинка

Радістю, любов’ю, матір’ю, глазур’ю, ніччю, сіллю, піччю, гордістю, ніжністю, навчання, знання, щоденник.

ІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів

А зараз, діти, послухайте, що трапилось одного разу з вашим однолітком Миколкою.

В останній день тижня учителька Марія Іванівна порадила дітям відвідати зоопарк і про своє враження написати твір.

Настав понеділок. Миколка з нетерпінням чекав уроку, щоб прочитати свій твір. Діти уважно слухали хлопця.

Твір Миколки

Зоопарк. Яке це диво! Я так давно мріяв про зустріч із різними звірятками. Нарешті моя мрія здійснилась.

У неділю ми з татом поїхали до зоопарку. Спочатку автобус мчав нас шосем, а потім ми їхали метром. І ось довгождана зустріч. Перш за все ми побачили велике шимпанзе. Воно, здавалось, байдуже дивилось на нас, а коли я пригостив його смачним ескімом, то зразу зраділо і кумедно бігало по вольєру. Чубата какаду вражала своїми строкатими барвами. А якою чудовою була маленька колібра. Потім нашу увагу привернула незграбна кенгуру. Зачарований я був і рожевим фламінгом.

Стомлені, але щасливі ми повернулись додому, розповідали мамі про цікавих звірів, а вона пригощала нас смачною какавою.

Діти сміялись разом з Марією Іванівною, а Миколка нічого не розумів: він же так старався.

– Чому ж сміялись діти?

– Тому, що Миколка не знає, що є незмінювані іменники.

ІІІ. Повідомлення теми, мети уроку

ІV. Вивчення нового матеріалу

Спостереження за мовним явищем

Розберіть за будовою слова

Манго – відро;

шосе – поле;

доміно – болото;

шимпанзе – море.

– Що ви помітили?

Отже, у незмінюваних слів немає закінчення

– Які ж іменники належать до незмінюваних?

Пояснення вчителя

Робота з підручником

Опрацювання теоретичного матеріалу ст. 110-111

Вправа 286

V. Закріплення нового матеріалу

Замінити словосполучення незмінюваним іменником

автомобільна дорога – шосе                        поїздка за кордон – турне

стоянка паровозів – депо                             теплий шарф – кашне

маленький гаманець – портмоне                  швейна майстерня – ательє

Творча робота «У кафе»

Учитель. Ви відвідали кафе, замовте страви, використовуючи тільки незмінювані іменники, складіть асоціативний кущ.

Наприклад.

–   Меню – багате, бідне, обмежене

–   Ситро – свіже, солодке, газоване.

–   Какао – смачне, гаряче, солодке

–   Рагу – овочеве, м’ясне, свіже

–   Пюре – рідке, густе, гаряче, смачне

–   Олів’є – свіже, дороге

–   Бізе – солодке, білкове

Самостійна робота

Відредагуйте речення, запишіть

Може, хоч ти запросиш до кіна? Коли це і хто це на всьому білому світі бачив  у нашого мужика піаніну? Тепер тягатимуть тебе і по районах, і по прокуратурах, і по бюрах, і по судах. На четвертому поверсі універмагу розпочинається розпродаж дитячих пальто.

VІ. Підсумок уроку

Тест

1. В українській мові незмінюваними називаються іменники, що

А) мають для всіх відмінків одну і ту ж форму;

Б) відмінюються лише в однині;

В) мають різну форму лише в деяких відмінках.

2. До незмінюваних іменників належать…

А) іменники іншомовного походження, складноскорочені слова, жіночі прізвища на приголосний та на –о;

Б) усі іменники – загальні назви тварин, що населяють джунглі;

В) застарілі слова-іменники.

3. Рід незмінюваних іменників, що означають назви людей, їх імена, визначаємо за…

А)  статтю, родом прикметника, який належить до незмінюваного іменника;

Б) закінченням незмінюваних іменників у непрямих відмінках однини;

В) закінченням незмінюваних іменників у називному відмінку множини.

4. Незмінні іменники – назви істот (тварин, птахів) належать до чоловічого роду, а неістот – до…

А) чоловічого;

Б) середнього;

В) жіночого.

VІІ. Домашнє завдання ст. 110-112, вправа 285


Тест

1. В українській мові незмінюваними називаються іменники, що

А) мають для всіх відмінків одну і ту ж форму;

Б) відмінюються лише в однині;

В) мають різну форму лише в деяких відмінках.

2. До незмінюваних іменників належать…

А) іменники іншомовного походження, складноскорочені слова, жіночі прізвища на приголосний та на –о;

Б) усі іменники – загальні назви тварин, що населяють джунглі;

В) застарілі слова-іменники.

3. Рід незмінюваних іменників, що означають назви людей, їх імена, визначаємо за…

А)  статтю, родом прикметника, який належить до незмінюваного іменника;

Б) закінченням незмінюваних іменників у непрямих відмінках однини;

В) закінченням незмінюваних іменників у називному відмінку множини.

4. Незмінні іменники – назви істот (тварин, птахів) належать до чоловічого роду, а неістот – до…

А) чоловічого;

Б) середнього;

В) жіночого.