Мета: дати уявлення про незмінювані іменники, їх відмінність з іменниками, що змінюються; навчити розпізнавати їх у тексті, удосконалювати навичку визначати рід та відмінок незмінюваних іменників; вчити правильно використовувати незмінювані іменники у власному мовленні; розвивати усне та писемне мовлення, навички граматичного аналізу; удосконалювати вміння співвідносити слово та його лексичне значення; збільшувати лексичний запас учнів; виховувати індивідуальні моральні якості (цілеспрямованість, прагнення підвищувати свій рівень)
Тип уроку: урок засвоєння нового матеріалу
Хід уроку
І. Актуалізація опорних знань учнів
Орфографічна хвилинка
Радістю, любов’ю, матір’ю, глазур’ю, ніччю, сіллю, піччю, гордістю, ніжністю, навчання, знання, щоденник.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів
А зараз, діти, послухайте, що трапилось одного разу з вашим однолітком Миколкою.
В останній день тижня учителька Марія Іванівна порадила дітям відвідати зоопарк і про своє враження написати твір.
Настав понеділок. Миколка з нетерпінням чекав уроку, щоб прочитати свій твір. Діти уважно слухали хлопця.
Твір Миколки
Зоопарк. Яке це диво! Я так давно мріяв про зустріч із різними звірятками. Нарешті моя мрія здійснилась.
У неділю ми з татом поїхали до зоопарку. Спочатку автобус мчав нас шосем, а потім ми їхали метром. І ось довгождана зустріч. Перш за все ми побачили велике шимпанзе. Воно, здавалось, байдуже дивилось на нас, а коли я пригостив його смачним ескімом, то зразу зраділо і кумедно бігало по вольєру. Чубата какаду вражала своїми строкатими барвами. А якою чудовою була маленька колібра. Потім нашу увагу привернула незграбна кенгуру. Зачарований я був і рожевим фламінгом.
Стомлені, але щасливі ми повернулись додому, розповідали мамі про цікавих звірів, а вона пригощала нас смачною какавою.
Діти сміялись разом з Марією Іванівною, а Миколка нічого не розумів: він же так старався.
– Чому ж сміялись діти?
– Тому, що Миколка не знає, що є незмінювані іменники.
ІІІ. Повідомлення теми, мети уроку
ІV. Вивчення нового матеріалу
Спостереження за мовним явищем
Розберіть за будовою слова
Манго – відро;
шосе – поле;
доміно – болото;
шимпанзе – море.
– Що ви помітили?
Отже, у незмінюваних слів немає закінчення
– Які ж іменники належать до незмінюваних?
Пояснення вчителя
Робота з підручником
Опрацювання теоретичного матеріалу ст. 110-111
Вправа 286
V. Закріплення нового матеріалу
Замінити словосполучення незмінюваним іменником
автомобільна дорога – шосе поїздка за кордон – турне
стоянка паровозів – депо теплий шарф – кашне
маленький гаманець – портмоне швейна майстерня – ательє
Творча робота «У кафе»
Учитель. Ви відвідали кафе, замовте страви, використовуючи тільки незмінювані іменники, складіть асоціативний кущ.
Наприклад.
– Меню – багате, бідне, обмежене
– Ситро – свіже, солодке, газоване.
– Какао – смачне, гаряче, солодке
– Рагу – овочеве, м’ясне, свіже
– Пюре – рідке, густе, гаряче, смачне
– Олів’є – свіже, дороге
– Бізе – солодке, білкове
Самостійна робота
Відредагуйте речення, запишіть
Може, хоч ти запросиш до кіна? Коли це і хто це на всьому білому світі бачив у нашого мужика піаніну? Тепер тягатимуть тебе і по районах, і по прокуратурах, і по бюрах, і по судах. На четвертому поверсі універмагу розпочинається розпродаж дитячих пальто.
VІ. Підсумок уроку
Тест
1. В українській мові незмінюваними називаються іменники, що
А) мають для всіх відмінків одну і ту ж форму;
Б) відмінюються лише в однині;
В) мають різну форму лише в деяких відмінках.
2. До незмінюваних іменників належать…
А) іменники іншомовного походження, складноскорочені слова, жіночі прізвища на приголосний та на –о;
Б) усі іменники – загальні назви тварин, що населяють джунглі;
В) застарілі слова-іменники.
3. Рід незмінюваних іменників, що означають назви людей, їх імена, визначаємо за…
А) статтю, родом прикметника, який належить до незмінюваного іменника;
Б) закінченням незмінюваних іменників у непрямих відмінках однини;
В) закінченням незмінюваних іменників у називному відмінку множини.
4. Незмінні іменники – назви істот (тварин, птахів) належать до чоловічого роду, а неістот – до…
А) чоловічого;
Б) середнього;
В) жіночого.
VІІ. Домашнє завдання ст. 110-112, вправа 285
Тест
1. В українській мові незмінюваними називаються іменники, що
А) мають для всіх відмінків одну і ту ж форму;
Б) відмінюються лише в однині;
В) мають різну форму лише в деяких відмінках.
2. До незмінюваних іменників належать…
А) іменники іншомовного походження, складноскорочені слова, жіночі прізвища на приголосний та на –о;
Б) усі іменники – загальні назви тварин, що населяють джунглі;
В) застарілі слова-іменники.
3. Рід незмінюваних іменників, що означають назви людей, їх імена, визначаємо за…
А) статтю, родом прикметника, який належить до незмінюваного іменника;
Б) закінченням незмінюваних іменників у непрямих відмінках однини;
В) закінченням незмінюваних іменників у називному відмінку множини.
4. Незмінні іменники – назви істот (тварин, птахів) належать до чоловічого роду, а неістот – до…
А) чоловічого;
Б) середнього;
В) жіночого.