Однорідні члени речення із сполучниковим, безсполучниковим і змішаним зв’язком

Мета: поглибити знання восьмикласників про однорідні члени речення; сформувати загально пізнавальні вміння знаходити однорідні члени речення та визначати їх вид, аналізувати зв’язок між ними (сполучниковий, безсполучниковий чи змішаний), а також смислові відношення, правильно розставляти розділові знаки та інтонувати речення з однорідними членами; розвивати творчі вміння складати речення з однорідними членами та використовувати їх в усному та писемному мовленні; за допомогою дидактичного матеріалу сприяти естетичному розвиткові особистості восьмикласників.

Епіграф            

Любіть  красу  своєї  мови,

Звучання  слів  і  запах  слів:

Це  квітка  ніжна  і  чудова,

Кохання  батьківських  степів.

Т. Масенко.

Хід уроку

І. Організаційний момент

ІІ. Актуалізація   опорних знань  учнів

Орфографічна розминка

Словниковий диктант

Мимоволі, пліч-о-пліч, надвоє , з року в рік, щоранку, щовесни, тільки що, ніжно-пурпурові, з’являються, промінчик, білосніжний, ледве-ледве, по-новому, по твоєму обличчю, взимку,нашвидкуруч, конферансьє, ад’ютант, портьєри,Червона книга, кінець кінцем, чин чином, аніскільки, навперейми.

Бесіда

Пригадайте відоме вам про однорідні члени речення.

1. Що називається однорідними членами речення?

2. Які члени речення можуть бути однорідними?

3. Які ознаки мають однорідні члени речення?

4. Що таке сполучниковий, безсполучниковий і змішаний зв’язок?

ІІІ. Повідомлення теми, мети й завдань уроку. Оголошення епіграфа

ОЧР 
Зв`язки 
Сполучниковий Безсполучниковий Змішаний
О і О О, О, О О, О й О
О, але О О та О, О та О

ІV. Виконання вправ на закріплення

Пояснювальний диктант

Хай живуть під небом вічно Щастя, Єдність, Згода! (М.Гурець.) Часи трощили все, місили. (І.Драч.) Має бути Справедливість, Щастя, Мир, Любов і Ласка. (Ю.Тувім.) Ми виросли із пісні, роботи і  війни. (П.Перебийніс.) І знов лежить безмірний шлях добра, роботи, сподівання. (М.Стельмах.)

Робота біля дошки

Записати речення, підкреслити в кожному члени речення. Визначити члени речення, що відповідають на одне й те питання й відносяться до одного члена речення. Дати визначення однорідним членам речення.

День розцвіта і тане. (В.Сосюра.) Міняться  білі хмаринки то сріблом, то злотом. (Леся Українка.) Вже й молодик ішов за гору, та зачепивсь за осокір. (М.Самійленко.) А калина соромлива і тремтить, і омліває. (Б.Грінченко.) Наморивсь і намучився я в чужині. Заболіло і серце, і рани мені. (М.Стельмах.)

Диктант із коментуванням

Однорідні члени речення підкреслити.

І. Слово цвіте, проситься, прагне в балади. (М.Сингаївський.) Вродлива пісня розсипає бризки, гойдає неба золоті колиски. (А.Малишко.) Блукала рідна пісня за курганами, за синіми байраками, лугами. (П.Перебийніс.) Про юність пісня, про любов, про три верби луна. (Л.Дмитерко.)

Зробити синтаксичний розбір речень

Як ти душу мою розтривожив, козаче! Ніби кобза, вона то радіє, то плаче. (А.Кацнельсон.) А тим часом запорозьку зброю старий виніс із комори, дивиться, радіє, приміряє… (Т.Шевченко.) Сміюсь я, жартую, співаю, не скаржусь на долю зовсім. (Олександр Олесь.) Я зріднився, мій краю, і серцем, і словом з тобою. (М.Сингаївський.)

Творча робота

Міні-твір на тему «Зима в нашому місті», використовуючи однорідні члени речення.

V. Підсумок уроку

VІ. Домашнє завдання