Складні речення з різними видами зв’язку (сполучниковим та безсполучниковим)

Мета: формувати знання і уміння учнів про речення з різними видами зв’язку; удосконалювати пунктуаційні навички та навички синтаксичного розбору складного речення, розвивати писемне мовлення учнів; сприяти вихованню в учнів любові до України, до творчості Кобзаря.

Хід уроку

І. Мотивація навчання. Готовність учнів до уроку

ІІ. Актуалізація опорних знань

Індивідуальні завдання. 2 учні працюють коло дошки, потім представляють результати своєї роботи. (див. додаток 2)

Робота  з класом 

1. Поставити в реченні розділові знаки, зробити синтаксичний розбір.

У ті часи, коли українське слово зневажалося, Шевченко перший ставить питання про те, що українець з українцем мусить розмовляти своєю мовою.

2. Додаткове запитання. А чому саме Шевченко ставить таке питання?

3. У реченні визначити вид підрядності, накреслити схему.

На пристані Шевченка вже чекали жандарми, які оголосили поетові, що він буде відправлений по етапу назад до Оренбурга.

Фронтальна робота. Міні-диктант. Учні взаємоперевіряють роботи.

Сонце заходить, гори чорніють,

Пташечка тихне, поле німіє,

Радіють люди, що одпочинуть,

А я дивлюся… і серцем лину

В темний куточок на Україну.

1. Хто автор цих рядків?

2. Що ви записали? (Цитату)

3. Про що треба пам’ятати, записуючи віршовану цитату?

4. Зі скількох речень складається записаний уривок?

5. Вказати і обґрунтувати розділові знаки.

6. Назвати засоби зв’язку простих речень.

ІІІ. Оголошення теми та мети уроку

ІV. Сприйняття і засвоєння навчального матеріалу

Свою Україну любіть

Шевченко став першим духовним послом України в чужоземних світах. З іменем Кобзаря Україна перетнула всі паралелі і меридіани. І скрізь, де на планеті ступала нога українця, народжувалися школи імені Тараса Шевченка, друкувався і перекладався мовами світу «Кобзар». За це ми повинні низько вклонитися українській діаспорі, яка не асимілювалася, не розчинилася в комфортабельній безтурботності зарубіжжя. Вона зберегла свою національну гідність, національну гордість. Шевченків «Кобзар» викликав любов до рідного слова, яке було вигнане з ужитку навіть і поміж культурними українцями, а тепер воно заблищало новим змістом і новими барвами. Тарас Шевченко – це не тільки поезія, Тарас Шевченко – це дух, який в усі часи витатиме над нашою землею.

Робота з підручником. Розглянути послідовність синтаксичного розбору складних синтаксичних конструкцій. С. 128.

Робота у групах

Кожна група розбирає по одному з виписаних з тексту речення

1) І скрізь, де на планеті ступала нога українця, народжувалися школи імені Тараса Шевченка, друкувався і перекладався мовами світу «Кобзар».

2) Шевченків «Кобзар» викликав любов до рідного слова, яке було вигнане з ужитку навіть і поміж культурними українцями, а тепер воно заблищало новим змістом і новими барвами.

3) Тарас Шевченко – це не тільки поезія, Тарас Шевченко – це дух, який в усі часи витатиме над нашою землею.

Презентація результатів групової роботи.

Творча лабораторія

Кожна група складає можливі варіанти речення з різними видами зв’язку з наведених простих речень.

У Києві поет познайомився з Костомаровим. Він загітував Шевченка до Кирило-Мефодіївського братства. Воно поширювало ідеї слов’янського єднання. Всі члени його відзначалися високою культурою.

Презентація результатів групової роботи

V. Рефлексія. Міні-тест

1. Складне речення з різними видами зв’язку називається

а) складним синтаксичним цілим;

б) складною синтаксичною конструкцією;

в) складнопідрядним реченням.

2. Складне речення з сурядним і безсполучниковим зв’язком – це

а) Загуркотіло у хмарах, і знову те гуркотіння здалося якимось залізним; хтось там залізні бочки перекочує в небі (О. Гончар);

б) Невибагливою була верба, яка полюбляла вологі місця, через що побутувала прикмета: “Де верба – там вода” (З посібн.);

в) Барвінок був символом дівочої честі, любові; його влітали у вінки, якими прикрашали голови молодих на весіллі (В. Супруненко).

3. Складне речення з підрядним і безсполучниковим зв’язком – це

а) Козак живе з бідою, як риба з водою, але водночас із ним поруч привілля і необмежена воля, тому ніколи не стерпить він приниженості і залежності (За В. Супруненком);

б) Коли поговориш з людиною по душах, воно одразу щось там і зворухнеться: серце не кам’яне! (О. Гончар);

в) Хоробрих у бою і вірних у товаристві козаків нагороджували звучними прізвиськами, котрі багато до чого зобов’язували, і носили такі прізвиська з честю ( З посібн.).

4. Складне речення із сурядним, підрядним і безсполучниковим зв’язком – це

а) Він відчинив балкон навстіж, свіжістю вітру війнуло в обличчя, і це зовсім зняло з душі очманіння (О Гончар);

б) Вагончик, у якому вони сиділи, виявився зручним для житла: не тісно, затишно, і під ногами почувається палуба (О. Гончар);

в) Настрій помітно покращав: зникла ота внутрішня пригніченість, яку не приховаєш від людей (О. Гончар).

5. Схемі [ ] : [ ] – [ ] , і [ ] . відповідає така складна синтаксична конструкція:

а) Виявляється коли їм скрута птахи просто горнуться до людини вони зовсім довіряються їй (О. Гончар);

б) Маківці легше грунт відволог запалахкотіли цвіту пелюстки і п’є стебло трохи не луска соки землі (М. Самійленко);

в) Важко знайти переліт-траву бо вона весь час перелітає з місця на місце зате того хто її зірвав щастя вже не залишить (З посібн).

6. Схемі[ ], і [ ] : [ ] відповідає така складна синтаксична конструкція:

а) Глибоку повагу відчували люди до землі яка “парує та хліб готує” і повага ця часто доходила до обожнювання (В. Супруненко);

б) Уява хлібороба витворила божества які на його думку опікувалися родючістю землі у низках міфів та легенд проповідувалися моральні норми ставлення до неї землю не можна було паплюжити ні дією ні словом (З підр.);

в) Біля Дніпра на камені гарячім заснув і сон мені приснивсь горю край шляху полум’ям вербовим (В. Самійленко).

VІ. Підсумки уроку

VІІ. Домашнє завдання

Дидактичні матеріали


Індивідальна картка № 1

Поставити в реченні розділові знаки, зробити синтаксичний розбір

У ті часи коли українське слово зневажалося  Шевченко перший ставить питання про те  що українець з українцем мусить розмовляти своєю мовою.


Індивідальна картка №2

У реченні визначити вид підрядності, накреслити схему.

На пристані Шевченка вже чекали жандарми  які оголосили поетові  що він буде відправлений по етапу назад до Оренбурга.

 


Свою Україну любіть

Шевченко став першим духовним послом України в чужоземних світах. З іменем Кобзаря Україна перетнула всі паралелі і меридіани. І скрізь, де на планеті ступала нога українця, народжувалися школи імені Тараса Шевченка, друкувався і перекладався мовами світу «Кобзар». За це ми повинні низько вклонитися українській діаспорі, яка не асимілювалася, не розчинилася в комфортабельній безтурботності зарубіжжя. Вона зберегла свою національну гідність, національну гордість. Шевченків «Кобзар» викликав любов до рідного слова, яке було вигнане з ужитку навіть і поміж культурними українцями, а тепер воно заблищало новим змістом і новими барвами. Тарас Шевченко – це не тільки поезія, Тарас Шевченко – це дух, який в усі часи витатиме над нашою землею.


1. Складне речення з різними видами зв’язку називається

а) складним синтаксичним цілим;

б) складною синтаксичною конструкцією;

в) складнопідрядним реченням.

2. Складне речення з сурядним і безсполучниковим зв’язком – це

а) Загуркотіло у хмарах, і знову те гуркотіння здалося якимось залізним; хтось там залізні бочки перекочує в небі (О. Гончар);

б) Невибагливою була верба, яка полюбляла вологі місця, через що побутувала прикмета: “Де верба – там вода” (З посібн.);

в) Барвінок був символом дівочої честі, любові; його влітали у вінки, якими прикрашали голови молодих на весіллі (В. Супруненко).

3. Складне речення з підрядним і безсполучниковим зв’язком – це

а) Козак живе з бідою, як риба з водою, але водночас із ним поруч привілля і необмежена воля, тому ніколи не стерпить він приниженості і залежності (За В. Супруненком);

б) Коли поговориш з людиною по душах, воно одразу щось там і зворухнеться: серце не кам’яне! (О. Гончар);

в) Хоробрих у бою і вірних у товаристві козаків нагороджували звучними прізвиськами, котрі багато до чого зобов’язували, і носили такі прізвиська з честю ( З посібн.).

4. Складне речення із сурядним, підрядним і безсполучниковим зв’язком – це

а) Він відчинив балкон навстіж, свіжістю вітру війнуло в обличчя, і це зовсім зняло з душі очманіння (О Гончар);

б) Вагончик, у якому вони сиділи, виявився зручним для житла: не тісно, затишно, і під ногами почувається палуба (О. Гончар);

в) Настрій помітно покращав: зникла ота внутрішня пригніченість, яку не приховаєш від людей (О. Гончар).

5. Схемі [ ] : [ ] – [ ] , і [ ] . відповідає така складна синтаксична конструкція:

а) Виявляється коли їм скрута птахи просто горнуться до людини вони зовсім довіряються їй (О. Гончар);

б) Маківці легше грунт відволог запалахкотіли цвіту пелюстки і п’є стебло трохи не луска соки землі (М. Самійленко);

в) Важко знайти переліт-траву бо вона весь час перелітає з місця на місце зате того хто її зірвав щастя вже не залишить (З посібн).

6. Схемі[ ], і [ ] : [ ] відповідає така складна синтаксична конструкція:

а) Глибоку повагу відчували люди до землі яка “парує та хліб готує” і повага ця часто доходила до обожнювання (В. Супруненко);

б) Уява хлібороба витворила божества які на його думку опікувалися родючістю землі у низках міфів та легенд проповідувалися моральні норми ставлення до неї землю не можна було паплюжити ні дією ні словом (З підр.);

в) Біля Дніпра на камені гарячім заснув і сон мені приснивсь горю край шляху полум’ям вербовим (В. Самійленко).