Складнопідрядні речення з підрядними обставинними

Мета: сформувати в учнів поняття про складнопідрядні речення з підрядними обставинними; ознайомити з типами підрядних обставинних частин; розвивати вміння визначати тип складнопідрядних речень з підрядними обставинними, розмежовувати складнопідрядні речення з підрядними способу дії та міри і ступеня дії, складнопідрядні речення з підрядними порівняльними і прості речення, ускладнені порівняльними зворотами, аналізувати ці речення у висловлюваннях, моделювати й конструювати їх;за допомогою дидактичного матеріалу розвивати спостережливість, уважність, кмітливість

Тип уроку: урок засвоєння нових знань

Обладнання: роздатковий матеріал

Хід уроку

І. Організаційний момент

ІІ. Мотивація навчальної діяльності:

– оголошення теми, мети уроку

ІІІ. Актуалізація знань

Репродуктивна бесіда

– Що називається СП реченням?

– З яких частин складається СПР ?

– Які СП речення ви вже знаєте?

– Як ставляться запитання в таких реченнях?

ІV. Виклад нового матеріалу

Слово вчителя

Групова робота

Перша група. Загальне поняття про СПР з підрядними обставинними.

Друга група. СПР з підрядними способу дії.

Третя група. СПР з підрядними міри і ступеня дії.

Четверта група. СПР з підрядними порівняльними.

(Учні по групах готують завдання і пояснюють новий матеріал. 10хв.)

V. Виконання практичних завдань

Виконання вправи з підручника № 162 с. 130

Дослідження моделювання

Мета завдання – навчити учнів розрізняти прості речення з порівняльними зворотами і СПР з підрядними обставинними порівняльними.

За поданими початками змоделювати:

а) прості речення з порівняльним зворотом;

б) СПР з підрядним порівняльним.

На блакитному небі почали виступати наче діаманти 

ясні зірки одна по одній, наче хто діамантів насипав

Варіант 1

1. Над річкою знялась мряка, …

2. Від заходу широко рожевіло небо, …

Варіант 2

1. Сонце хилилося до землі, …

2. Тепер степ здається безпомічним, …

Синтаксичний розбір складнопідрядних речень

Прочитати текст. Виписати СПР, зробити синтаксичний розбір їх, скориставшись схемою підручника с. 130

Поки почало світати, козаки були вже далеко за Очаковом. З моря вставала рожева зоря, розмальовуючи його безкраю просторінь привабливими кольорами, немов стелячи перед козацькими чайками рожевий килим. Коли золоте сонце ще не виникнуло з моря, воно послало свій промінь під небо на білі хмарки й затопило їх рожевим кольором із золотими розводами. Весело глянули ті хмарки в блакитне море, як у люстру. Нарешті з морської пелени виникло й саме сонечко. З півночі дихнув вітерець. Понадимавши на чайках вітрила, погнав їх туди, куди направляли кермачі (За А. Кащенком).

VІ. Підсумок уроку

Тестове завдання на встановлення відповідності

1. Часу А. Хлопці позлазили з коней, стали гуртом і заколядували, так що луна балкою йшла.

2. Допусту Б. Батько так знесилив, що не міг з місця пгоступитися.

3. Наслідку В.Табір спочивав один день, а опісля, коли всі загони поверталися, рушив у далеку дорогу.

4. Умови Г. Коли нашому чоловікові доводиться покидати рідну хату і йти у світ за очі на непевне, йому стає важче на серці.

5. Причини Д. У таборі гомоніло від дитячого сміху, бо дітвора давала собі тепер волю.

6. Способу дії Е. Хоч до всіх щирий та привітний, Тарас не раз серед веселої забави молоді сідав у кутку і впадав у задуму.

7. Означальне Ж. Ліворуч від хлопців стояв великий ліс, на який вони дивились, ідучи сюди (З тв.А.Чайковського)

VІІ. Домашнє завдання

пп. 15 , впр. 168 с.132

До поданої головної частини дібрати різні підрядні так, щоб утворилися моделі з різними підрядними. Визначити місце підрядної частини, тип її. Накреслити схеми.

Понуро шумлять старезні дуби (І. Пільгук)


Тестове завдання на встановлення відповідності

1. Часу А. Хлопці позлазили з коней, стали гуртом і заколядували, так що луна балкою йшла.

2. Допусту Б. Батько так знесилив, що не міг з місця пгоступитися.

3. Наслідку В.Табір спочивав один день, а опісля, коли всі загони поверталися, рушив у далеку дорогу.

4. Умови Г. Коли нашому чоловікові доводиться покидати рідну хату і йти у світ за очі на непевне, йому стає важче на серці.

5. Причини Д. У таборі гомоніло від дитячого сміху, бо дітвора давала собі тепер волю.

6. Способу дії Е. Хоч до всіх щирий та привітний, Тарас не раз серед веселої забави молоді сідав у кутку і впадав у задуму.

7. Означальне Ж. Ліворуч від хлопців стояв великий ліс, на який вони дивились, ідучи сюди (З тв.А.Чайковського)