Сполучник. Використання прийменників та сполучників і, та, й, але для зв’язку слів у реченні

Мета: повторити вивчене в початкових класах про сполучник як службову частину мови, загальне значення, морфологічні ознаки; удосконалювати навички виділяти прийменники і сполучники серед інших частин мови; пояснити роль сполучників для зв’язку слів у реченні; повторити вживання розділових знаків перед сполучниками а, але; розвивати логіку, мислення, уміння узагальнювати і систематизувати; уточнювати й збагачувати словниковий запас учнів, виховувати любов до рідного слова

Тип уроку: систематизація  й узагальнення вивченого

ХІД УРОКУ

І. Організаційний момент

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів

Словниковий диктант

Зимівля, зима, весняний, великий, земля, клекотіти, шепотіти, широкий, левада, кишеня, дерево, берег,  шелест, зелень.

Бесіда

– Що таке прийменник?

– Для чого служать прийменники?

– Наведіть приклади прийменників.

– Як пишуться прийменники із самостійними частинами мови?

ІІІ. Оголошення теми та мети уроку. Мотивація навчальної діяльності учнів

Прослухайте казку, для чого служать сполучники?

На безмежних просторах планети Українська мова процвітала велика й багата країна Морфологія. Різні мешканці населяли її. Багаті й знатні утворили групу Самостійні Частини Мови. Кожна із цих частин мови пишалась собою й підкреслювала при нагоді свою значущість.

Скромні й сором’язливі теж об’єднались у групу – Службові Частини Мови. І тільки Вигук не захотів пристати до жодної з груп, аби не втратити своєї волі. Він стоїть осторонь, спостерігає за діями Самостійних і Службових частин мови і то жахається їх дій, скрикуючи: ” Ой лишенько”, то співчутливо зітхає: ” Ох “, або ж захоплюється: ” Овва!”

А з якою гордістю він виконував роль мудрого вихователя, навчаючи всіх добрих, привітних слів: ” До побачення!, Добрий день!, На добраніч!, Пробачте!, Будь ласка!, Дякую!”

І всі, навіть самозакохані приймали цю науку мудрого Вигуку.

Нелегко жилось у цій країні Морфології. Щоб завоювати своє місце під сонцем, треба було не сидіти склавши руки, а діяти. Тут проводились різні змагання, конкурси, подорожі, екскурсії, і кожна частина мови мала довести, чого вона варта.

Настав день свята Сполучника. Прийменник і Частка вирішили піти разом на цю урочистість. Ідуть вони зеленою, квітучою стежкою, аж раптом чують, що за кущем хтось плаче. Підійшли та побачили маленького, тоненького сполучника І.

– Що сталося, маля? – запитав Прийменник. – Чого так плачеш? Ти, мабуть, загубився?

– Як же мені не плакати? Усі великі, значущі, а я такий маленький і весь вік маю комусь слугувати. Я бідний, нещасний, один-однісінький у цій великій країні. Нікому мене захистити, нікому приголубити.

– Неправда це! – категорично заявила Частка. – Так, ти маленький, але не самотній, у тебе багато братів, а всі ви велика родина, яка має своє ім’я Сполучник. А значення ваше дуже важливе, бо ви виконуєте благородну місію – всіх сполучати, тобто об’єднувати, а без вас усі б пересварились, не було б дружби між частинами мови, і жити було б нецікаво. Тож ти повинен цим пишатися. А сьогодні свято вашої родини, куди ми і йдемо. Ходімо з нами, ти зустрінеш своїх рідних братів і дізнаєшся про них багато цікавого.

Отже, діти, ми повинні довести маленькому Сполучнику, яка його роль в країні Морфології.

ІV. Систематизація і узагальнення вивченого

Коментований диктант

Запишіть речення, вкажіть сполучники

Пташка красна свої пір’ям, а людина – своїм знанням.

Ранні пташки росу ллють, а пізні – слізки ллють.

Доброму й добра пам’ять.

Ледачому і в будень свято.

Добре довго пам’ятається, а злеє ще довше.

Виконання вправи 57

Навчальний диктант

Прийшла журавлина пора прощання з красним літечком. Чарівниця-осінь починає розвішувати на гілках перші золоті дукати червінного листя. Поступово в золото та багрянець одягається все лісове братство, а в синьому небі вже курличуть журавлі. Прощай, літо!

V. Підсумок уроку

Щоб ви сказали маленькому сполучнику І з країни Морфології?

VІ. Домашнє завдання  ст.. 26 впр. 58