Т. Шевченко «великий льох». Історичне минуле у творі

Мета: ознайомити школярів з містерією Т.Шевченка «Великий льох», з’ясувати ідейно-художній зміст поеми, розкрити пізнавальний і виховний потенціал твору, розвивати логічне мислення, образну уяву, вміння давати оцінку історичним подіям, робити висновки та узагальнення. Формувати світогляд учнів, виховувати інтерес до історичного минулого рідної країни

Тип уроку: засвоєння знань і формування вмінь

Обладнання: портрети Т. Шевченка, текст твору, дидактичний матеріал (тестові завдання)

Хід уроку

І. Організаційний момент

ІІ. Актуалізація опорних знань

Літературна вікторина

— Коли і де народився Т. Шевченко? (9 березня 1814 року в с. Моринцях на Черкащині.)

— Що в перекладі з грецької мови означає ім’я Тарас? (Бунтівник.)

— Чому ім’я Катерина було особливо дороге поетові? (Бо це ім’я і його матері, і його старшої сестри.)

— Коли було викуплено Тараса з кріпацтва? (22.04.1838 р.)

— Скільки творів увійшло до першої збірки Шевченка? Як вона називалась? (8 творів, «Кобзар».)

— Коли побачило світ видання «Кобзаря»? (1840 р.)

— На якому році життя помер Шевченко і де його було поховано? (Шевченко помер у Петербурзі в будинку Академії художеств, проживши 47 років і один день. Поховали його в Петербурзі на Смоленському кладовищі 12 березня 1861 р.)

— Де і коли було перепоховано поета? (Через 40 днів труну перевезли в Україну. До Києва привезли 18 травня, а 22 травня поховали в Каневі, на Чернечій горі.)

— Який композитор написав близько ста мелодій на слова Шевченка? (Видатний український композитор М. Лисенко.)

— Хто з поетів сказав про Шевченка: «Він був селянський син і став володарем у царстві духа.» (І. Я. Франко.)

— Які художні твори про життя Шевченка ви знаєте? (С. Васильченко «В бур’янах», О. Іваненко «Тарасові шляхи», Д. Красницький «Тарасова земля», Л. Смілянський «Поетова молодість» та ін.)

— 3 якого твору Т. Шевченка ці слова?

Гомоніла Україна,

Довго гомоніла,

Довго, довго кров степами

Текла-червоніла…

(«Гайдамаки»)

Реве та стогне Дніпр широкий,

Сердитий вітер завива…

(«Причинна»)

Страшно впасти у кайдани,

Умирать в неволі,

А ще гірше — спати, спати,

І спати на волі…

(«Минають дні…»)

— Назвіть перший поетичний твір Т. Шевченка, написаний ще до викупу з кріпацтва. (Балада «Причинна», 1837 р.)

ІІІ. Оголошення теми, мети уроку. Мотивація навчальної діяльності

IV. Вивчення нового матеріалу

Вступне слово вчителя

У 1845 році Т.Шевченко прибув із Петербурга на Україну, щоб працювати в Археографічній комісії при Київському університеті святого Володимира. Вивчав і зарисовував пам’ятки старовини, тому що не покидав думки і далі видавати «Живописную Украину». Особливо його зацікавила Богданівська тема. Ще навчаючись в Петербурзькій Академії мистецтв, Тарас Шевченко виконав малюнок «Смерть Богдана».

У Суботові, біля колишньої резиденції гетьмана, замальовує козацькі хрести, збудовану гетьманом церкву Іллі («Богданова церква в Суботові») і розриті москалями підземелля — залишки колишніх гетьманських палат («Богданові руїни»). На цих руїнах він відчув усю ганьбу національного поневолення, сором національної зради цілих поколінь. Саме тут, на руїнах Суботова й Чигирина — зганьблених руїнах колишньої слави, у Т.Шевченка з’являється нестримне бажання будити «живих і мертвих», благати земляків прозріти, проклинати зрадників. Ці почуття тривоги за долю України знайшли своє відображення в поезіях «Розрита могила», «Чигирин», «Великий льох». Тут, можна вважати, остаточно сформувалась його антимосковська концепція: думаючи про «сплюндровану», «обчухрану» російським братом Україну, дивлячись на Богданову церкву як символ руїни нації, письменник робить висновок, що все це йде від возз’єднання з Росією. Малюнки «Богданова церква в Суботові», «Богданові руїни в Суботові» послуговують яскравими ілюстраціями до твору «Великий льох».

Робота над твором Т. Шевченка «Великий льох». Виразне читання уривків із твору.

Ідейно-художній аналіз твору.

Бесіда за питаннями:

— До якого періоду творчості Т. Шевченка належить цей твір?

— У чому полягає призначення льоху взагалі? (Слово «льох» у «Тлумачному словнику» пояснюється як спеціально обладнана яма для зберігання продуктів харчування; а також: приміщення для переховування або ув’язнення кого-небудь. За своїм значенням відповідно до змісту твору найточніше підходить друга частина тлумачення цього слова: приміщення для переховування або ув’язнення кого-небудь. За алегоричним змістом у творі великий льох — це великий скарб: незалежна Українська Держава, яка за часів Богдана Хмельницького була визнана Європою).

— 3 чим пов’язано те, що твір поета «Великий льох» тривалий час не друкували, ніби його і не було або трактували його як творчу невдачу автора?

Робота над змістом

Бесіда

— Чому пташки сіли на старій церкві?

— Чому їх не пускають до раю?

— Якою за віком була за життя дівчина? Знайдіть підтвердження в тексті.

— Як вона согрішила?

— Що символізують три душі?

— Що символізують три ворони?

— Знайдіть у тексті слова, де автор говорить про двох близнюків. Що, на вашу думку вони символізують?

Тема: правдиве відображення трагічних епізодів української історії, показ національного відкупу українського народу, пов’язаного з пошуками скарбу

Б. Хмельницького, в часи гетьманування якого українська держава досягла вершини свого розвитку.

Ідея: засудження зради старшинської верхівки інтересам української нації; підступного приєднання України до російської ім­перії; імперського геноциду російських посіпак в Україні, висловлення обурення антиукраїнською політикою жорстокої імператриці Катерини, яка спричинилася до знищення лицарської Запорозької Січі.

Основна думка:

а)  доля держави не в руках лідерів, а в руках народу;

б)  усяка послуга ворогові, навіть найменше сприяння йому, є смертельним гріхом.

Жанр: поема-містерія. Це, дійсно, містерія, оскільки у творі є містичні образи передчасно померлих людей.

(Містерія — жанр західноєвропейського релігійного театру епохи пізнього середньовіччя (XIV-XVI ст.), в основу якого покладено біблійні сюжети, народні вистави на площах Франції, Англії тощо).

Значення епіграфа до твору.

Щоб струсонути сумління своїх земляків і збудити їх з літаргічного сну національної несвідомості та байдужості, Т. Шевченко, компонуючи твір, поставив на вступі до неї слова псалмоспівця, сповнені болю і трагічної розпуки, щоб були вони для читача пересторогою і наукою.

 Композиція

Для будови твору характерна троїстість як і у фольклорі (три бажання, троє синів…)

Експозиція: розповідь трьох душ про наявність льоху, який необхідно було розкопати аби вони змогли потрапити до раю.

Зав’язка: подорож-екскурс у трагічне минуле України.

Кульмінація: відсутність скарбу в малому льосі, що виявило роздратованість начальства Москви.

Розв’язка: Так малий льох в Суботові / Москва рокопала! / Великого ж того льоху / Ще й не дошукалась.

V. Закріплення вивченого матеріалу

Проведення тестового опитування

1. Три пташки летіли, минаючи:

а) Черкаси;

б) Умань;

в) Суботів;

г) Чигирин.

2. За яких умов душі людські могли потрапити до раю? Коли:

а)  їх Бог простить;

б)  москаль розкопає льох і все з нього забере;

в)  вони не чинитимуть лихої справи;

г)   позбавляться шкідливих звичок.

3. Пріся ще дитиною виростала з:

а) Ю. Хмельницьким;

б) П. Дорошенком;

в) П. Сагайдачним;

г) С. Наливайком.

4. Народне свято, під час якого дівчина перейшла гетьману шлях з повними відрами:

а) Вербна неділя;

б) Покрова;

в) Пилипівка;

г) Водохреща.

5. Місце «злочину» другої душі:

а) Москва;

б) Батурин;

в) Полтава;

г) Переяслав.

6. У чому полягав злочин другої білої пташки? Вона:

а)  спалила поселення;

б)  наворожила на мешканців Полтави невиліковну хворобу;

в)  напоїла московського коня;

г) отруїла І. Мазепу.

7. Душа другої дівчини літала над козацькими:

а) ярами і степами;

б) могилами;

в) поселеннями Січі;

г)   порогами.

8. Коли цариця Катерина з князями і воєводами їхала Дніпром, мати з дитиною:

а)  прогулювалися вздовж берега річки;

б)  випасали панську худобу на галявині;

в)  перебували на горі в діброві;

г)   пили воду біля криниці.

9. Т. Шевченко у творі називає царицю:

а) небезпечним елементом;

б) лютим ворогом українців;

в) страшною гієною;

г) грішною душею.

10. Перша ворона звинуватила Богдана у тому, що він:

а)  емігрував у Париж;

б)  продав викрадений крам злодіям у Києві;

в)  сприяв винищенню Батурина;

г)   уклав угоду із Росією.

11. Яка прикмета свідчить про те, що «ворони понадувалися»? Бути:

а) рясному дощу;

б) неврожаю;

в) морозу;

г) ранній осені.

12. Перебуваючи у Сибіру, перша ворона:

а)  жалкувала, бо не бачила ув’язнених;

б)  зголодніла і змерзла;

в) обікрала декабристів;

г) раділа, бо віднайшла багато цінного краму.

Примітка. За кожну правильну відповідь установлюється

VІ. Підсумок уроку

Поема-містерія «Великий льох» в історичному і філософському планах — центральний твір у «Кобзарі», бо в ній розглянуто проблеми втрати політичної свідомості, що призвело нас, українців, до втрати державності, до національного поневолення.

Українська пісня перемоги у Визвольній війні була віддана Росії. Автор засуджує українців, які свідомо піддалися і піддаються ворогові, тим самим передрікаючи на загибель цілий народ.

VІІ. Домашнє завдання

Написати творчу роботу на одну із запропонованих тем:

«Чому вчить нас поема «Великий льох»?, «Доля держави не в руках лідерів, а в руках народу»