Числівник: загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль

Мета: поглибити знання учнів про числівник  як частину мови, його морфологічні ознаки та синтаксичну роль у реченні; формувати  вміння знаходити  числівники в текстах; розвивати творчі вміння  виховувати любов до слова

Тип уроку: урок засвоєння нових знань

Хід уроку

І. Орг. момент

За вікном яскраво світить сонце, лагідний вітерець ніжно колише гілки дерев, що ростуть біля школи.

Який місяць надворі? Перший місяць весни – березень. А яке число місяця сьогодні? Котра зараз година? Діти, які ми слова використовували, щоб дати  відповіді на ці питання?

II. Актуалізація опорних знань

Мовна казка про частини мови

Зібралися якось зранку частини мови за столом. Сіли вони снідати, а Числівника забули розбудити. Всі поспішали, бо запізнювались до школи на уроки. І раптом із спальні з’явися заспаний Числівник:

– Чому ви мене не розбудили. Я теж поспішаю до школи на урок.

– Подумаєш, він поспішає, – скептично засміявся Іменник . – Без тебе діти на уроці прекрасно обійдуться.

–  Я теж так думаю, – підтримав його Прикметник.

–  Для чого ти учням? – засміялося Дієслово?

–  Як для чого? – обурився Числівник.

–  Коли не буде мене, то діти не знатимуть о котрій годині йти до школи. Вони не знатимуть, який сьогодні день тижня, який день місяця, який рік. І, найголовніше, вони не знатимуть, скільки грошей треба просити в матері, щоб купити собі морозиво чи шоколадку. Ось так, – промовив Числівник.

І всі частини мови похнюплено замовкли. А Іменник крадькома глипнув на свій годинник, чи бува не зникли з циферблата цифри.

–  Слава Богу, всі цифри на місці, –  полегшено вимовив Іменник. І всі частини мови схопили свої портфелі і помчали до школи, щоб розказати учням, яке почесне місце у царстві Граматики займає їхній брат Числівник.

Бесіда

– Пригадайте, яка частина мови називається числівником?

III. Оголошення теми уроку

ІV. Вивчення нового матеріалу

Складання схеми

Перегляньте матеріал підручника на ст..227 – 228

Що нового ви дізналися про числівник?

V. Закріплення вивченого

Гра «Не розірви ланцюжок» навести приклади числівників

Впіймай числівник

Я і не помітив досі,

Що фарбує листя осінь:

Два червоним,

Три зеленим,

Золотим листочок клена…

Шість фарбованих листочків,

Шість Романчик має рочків

Коментований диктант

Запишіть речення, підкресліть усі члени речення, з’ясуйте синтаксичну роль числівників.

Перед тобою сто доріг лежить. А поверх мій, здається, сорок п’ятий. Я в роду був сьомий. Вчора ворон справив іменини, триста літ минуло. Вже третій день снігами сипле січень. Вісім синів мала вдова, а дев’яту дочку.

Виконання вправи 486

VІ. Підсумок уроку

Тести

1. Числівник належить до…

а) самостійних частин мови, які мають лексичне і граматичне значення;

б) службових частин мови, що мають лише граматичне значення;

в) особливих частин мови,, схожих до вигуків.

2. Числівник означає…

а) назву предмета або його ознаку;

б) дію, яку виконує предмет чи особа;

в) число, кількість, порядок при лічбі.

3. Числівники відповідають на питання…

а) хто?, що?

б) скільки?, котрий?

в) який?, чий?

4. За значенням і морфологічними ознаками числівники поділяються на дві групи:

а) порядкові і складові;

б) кількісні і дробові;

в) кількісні і порядкові.

5. Порядкові числівники, на відміну від кількісних, змінюються…

а) тільки за числами;

б) за числами і родами;

в) за відмінками, числами і родами.

6. У реченні числівник виступає…

а) лише у ролі головних членів;

б) лише у ролі другорядних членів;

в) у ролі будь-якого члена речення, найчастіше у сполученні з іменником.

2.Наведіть приклади прислів’їв, приказок, у яких вживаються числівники

За двома зайцями не гонись, бо й одного не піймаєш.

За одного вченого дають десять невчених.

Краще раз побачить, як тричі почуть.

Сім п’ятниць на тиждень.

Сім раз одмір, а раз одріж.

Хоч копійка в каптані, та на сто рублів чвані.

Хоч три дні не їсти, аби з печі не злізти.

Хто з других кепкує, той перший заплаче.

VІІ. Домашнє завдання ст.. 227- 228, вправа 487 або 488


Тести

1. Числівник належить до…

а) самостійних частин мови, які мають лексичне і граматичне значення;

б) службових частин мови, що мають лише граматичне значення;

в) особливих частин мови,, схожих до вигуків.

2. Числівник означає…

а) назву предмета або його ознаку;

б) дію, яку виконує предмет чи особа;

в) число, кількість, порядок при лічбі.

3. Числівники відповідають на питання…

а) хто?, що?

б) скільки?, котрий?

в) який?, чий?

4. За значенням і морфологічними ознаками числівники поділяються на дві групи:

а) порядкові і складові;

б) кількісні і дробові;

в) кількісні і порядкові.

5. Порядкові числівники, на відміну від кількісних, змінюються…

а) тільки за числами;

б) за числами і родами;

в) за відмінками, числами і родами.

6. У реченні числівник виступає…

а) лише у ролі головних членів;

б) лише у ролі другорядних членів;

в) у ролі будь-якого члена речення, найчастіше у сполученні з іменником.