Конспект уроку. Минулий час. Зміна дієслів в минулому часі

Тема.   Минулий час. Зміна дієслів в минулому часі

Мета:   формувати ключові компетентності

  • уміння вчитися – самоорганізуватися до навчальної діяльності;
  • інформаційну – навчати учнів використовувати таблиці як джерело інформації.

Формувати предметні компетентності і компетенції шляхом виконання навчально-пізнавальних і практично зорієнтованих завдань відповідно до змістових ліній:

  • мовної і мовленнєвої – закріпити і поглибити знання учнів про часи дієслова; навчити знаходити в тексті дієслова минулого часу, розрізняти часові форми  дієслів,
  • діяльнісної – розвивати мовне чуття, логічне мислення, увагу, уміти робити висновки;
  • соціокультурної – виховувати любов до природи, уміння бачити її красу та багатство.

Обладнання: підручник, таблиця, дидактичний матеріал.

Тип уроку:     урок засвоєння  нових знань.

ХІД УРОКУ

І.  ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

Сьогодні у нас особливий урок, я завітала до вас з не порожніми руками. Ваші однолітки передали вам побажання, адже здавна наші предки вірили у силу слова. Тож ці побажання обов’язково збудуться.

ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ УЧНІВ

Орфографічна хвилинка

Запишіть слова, поясніть орфограми.

Святковий, духмяний, тьмяний, трьох’ярусний, сузір’я, буря, промінчик, камінчик, шелестіти, ожеледь, очерет, премудрий, приклеїти, розфарбувати.

Мозковий штурм

 

  • Дієслово – це..
  • Дієслово має такі форми…
  • Неозначена форма дієслова…
  • Дієслово має види…
  • У реченні дієслово виступає…

Лінгвістична розповідь про дієслово

 

Вибірковий диктант

Прослухайте поезію, визначте основну думку і випишіть дієслова.

Осінь пензлика взяла,

малювати почала,

в білокорої берізки золотила довгі кіски.

Став багряним колір чуба

в мудрого дідуся-дуба.

Дві сестрички, дві осички

стали жовті, мов лисички.

А довкола вся  травиця

тихо-тихо золотиться.

Ось палахкотять калина,

горобина і шипшина.

Не вгавала щедра осінь,

 малювала неба просинь.

Ще — тоненькі павутинки,

сірий дощик і хмаринки…

Пензлик бігав  без упину —

гарна в осені картина.

Взяла, малювати, почала, золотила, став ,стали, золотиться, палахкотять , не вгавала, малювала, бігав.

Вправа з ключем

Розподіліть слова у три колонки: І – минулий час, ІІ – теперішній, ІІІ – майбутній, підкресліть другу від початку слова літеру.  За умови правильного розподілу слів розшифруєте початок речення: «Хто не знає минулого, той не вартий сучасного і не має майбутнього»

Входив, знає, утворювала, дарує, мовчала, з’єднує, знайшов, уміє, перелазив, читає, гнатиму, оздобив, буду ходити, зловлю,  боротимусь, згадуватиму, побачу.

Минулий час Теперішній час Майбутній час
Входив

утворювала

мовчала,

знайшов

перелазив

оздобив

знає

дарує,

з’єднує

уміє,

читає

 

гнатиму

буду ходити

зловлю

боротимусь

згадуватиму

побачу

 

ІІІ.  ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ ТА МЕТИ УРОКУ  

ІV. Мотивація  навчальної діяльності

Діти, а для чого  ми повинні вивчати   дієслова?

Сьогодні ми повинні поглибити свої знання про минулий час дієслова  для того, щоб вміти правильно будувати речення і гарно висловлюватись.

 Саме дієслово є тим механізмом,  що запускає в дію інші частини мови. Хто знає, чи дізнались би ми про минуле нашого народу, коли б не минулий час, а майбутній час дозволяє нам поглянути далеко вперед у майбутнє. Теперішній же час вказує на події, факти, які відбуваються в момент мовлення про них.

 

V.СПРИЙНЯТТЯ  Й ЗАСВОЄННЯ УЧНЯМИ  НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ

Бесіда

Що означають дієслова минулого часу?

На які питання відповідають?

 

Розгляньте таблицю, як змінюються дієслова минулого часу?

Давайте поміркуємо, як творяться дієслова минулого часу?

Робота з таблицею

Однина Множина
Ч.р. Ж.р С.р
читати читав читала читало читали
писати писав писала писало писали

Робота з підручником

Розгорніть підручник на сторінці 35, уважно перечитайте теоретичний матеріал та скажіть, що нового ви дізналися.

Утворіть і запишіть  від дієслова  усі можливі форми минулого часу, виконайте розбір дієслів за будовою.

Співати – співав, співала, співало, співали.

VІ.ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ

Запишіть речення, виконайте синтаксичний розбір.

Заблукало літо у полях і зустріло тиху осінь.

 Випишіть дієслово,  виконайте розбір як частини мови.

Зразок письмового розбору

Вишивала – дієсл., п.ф. вишивати, недокон. вид, мин. час, ж.р., одн., І дієвідм., присудок.

Хвилинки релаксації

Осінь завжди зачаровує серце людини незбагненністю кольорів і відтінків, а ще дивовижною неповторністю краси природи. Кожен день не схожий на попередній. Він дивує, дарує нові кольори і форми, тривожить сумними звуками і подіями, бо кожного дня відбуваються зміни. То небо синє-синє, безмежне і бездонне, то пливуть по ньому дивні хмарки, то стало воно сірим і сумним, задощило густим дощиком, все втратило свої кольори, то знову засміялося сонце з висоти, розфарбувало дивосвіт і зігріло все довкола, ніби літо повернулося…

Пунктуаційна  розминка

Прочитайте текст, розставте розділові знаки, поясніть пунктограми.

Чарівна симфонія осені

Осінь увійшла в свої права, спочатку вона хмурилась, сльозилась, а потім пом’якшала. З-за хмар визирнуло сонце. Воно золотило дерева, вкривало кожен листочок витонченими мережками. Жовте, червоне, багряне, руде листячко злітало у повітря, повільно  кружляло у  парі з вітром і тихо  опускалося  на землю. Заблищали  павутинки бабиного літа, мов срібні струни, а вітер зачепить їх, і зазвучить чарівна симфонія осені.

 

Вправа «Я – редактор»

Відредагуйте усно речення.

Батьки переживають за своїх дітей.

Сергій постійно мішає слухати розповідь учителя.

Учитель дав завдання перевести текст українською мовою.

Слово-магніт

Доберіть дієслова минулого часу, які як магнітом притягуються до слова осінь.

Розфарбувала, позолотила, посріблила, закосичила, принесла, закружляла, прилетіла, задощила, зачарувала, зазвучала, заблищала.

Творча робота

Напишіть твір-акварель «Осінь пензлика взяла»

VIІІ. ОЦІНЮВАННЯ ДОСЯГНЕНЬ УЧНІВ

IХ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Сторінка 35, вправа 95 або 97